Holmenkollmarsjen / Slik er det ute i løypa

Slik er det ute i løypa

Velge kort eller lang løype? Les deg opp på de ulike traseene.

• Holmenkollmarsjen 36 kilometer
  • Dette er lang distanse kilometer for kilometer

GPX Holmenkollmarsjen 36 km

0 – 7 kilometer

Traseen som følges ut fra Holmenkollen er den samme som benyttes under World Cup. Det er nesten 100 høydemeter fordelt på 1,5 km. Det kan være lurt å holde igjen i starten. Oppover Styggedalen er det bratte bakker, og dersom føret i kunstsnøen fra konkurranseløypene er noe ulik føret i Marka kan det hende du opplever noen glipptak.

Der løypa i World Cup vender mot Frognerseteren, tar Holmenkollmarsjen av nedover mot Ullevålseter. Nå er du endelig ute i skogen. Her følger vi den gamle 5-milstraseen ned til Ullevålseter. Det er en leken og bred løype. På Ullevålseter har du gått nesten 7 km og du møter første drikkestasjon.

7 – 16 kilometer

Den lange distansen dreier mot høyre og videre langs høyspentsledningen mot Bjørnsjøhelvete. Også her det småkupert hele veien, med noen utforkjøinger der det lønner seg å holde god avstand til andre løpere. Snart ser du Bjørnholt trone på høyre side. Du har nådd sydenden ved Bjørnsjøen. Løypa fortsetter under høyspentledning i åpent terreng, før den går inn i skogen ved vannkanten, og møter på hovedløypa inn mot Kikut. Turen går nå videre 1 kilometer over vannet til Bjørnsjøen. Den siste kneika opp til Kikut er tøff. Men nå er du kommet til løypas nordligste punkt, og har gått ca. Halveis. På Kikut kan du få påfyll på den andre drikkestasjonen.

16 –  27 kilometer

Fra Kikut går traseen mot Østre Fyllingen og krysser over mot Sørkedalsvika. En kneik opp fra vannet markerer starten på en jevn og sugende stigning opp Tjuvdalen. Lettgått i starten, men mot toppen tærer det som oftest på for de fleste. Nå venter en spesiell godbit på deg. Rett før Fiskelitetjern tar du av til høyre og kommer straks opp på vakre Glåmene. Her er det bare å nyte lange stavtak, før du tar en høyresving inn igjen i hovedløype rett etter Glåmkulpen.

Forbi på nedsiden av Kobberhaughytta passerer du Blankvann på din høyre side. Nå venter et parti der det er lurt å følge godt med på omgivelsene. Etter Blankvannsbråtan går det bratt ned, og rett opp igjen gjennom Slakterdalen, før du passerer sør for Nordmarkskapellet. Rett nedenfor kapellet møtes Halvmarsjens trasé og den lange distansen igjen. Vær varsom i krysset. Her kommer løperne fra kort distanse inn fra venstre.

27 – 33 kilometer

Videre til Tryvann (30 km) følger man i stor grad hovedløypa med unntak av siste bit inn mot Tryvannstua. Bakkene opp til Tryvann er seige. Gled deg til drikkestasjon ved Tryvannstua før de siste 6 kilometerne står for tur. Fra Heggehullet går traseen langs veien, før man tar til høyre og inn i VM-løypa fra 2011. Her kommer en stigning hvor de siste kreftene kan legges igjen.
Man renner så ned til Steinaldergården – stedet der det sydet av liv under VM i 2011. Deretter en liten kneik opp til Frognerseteren, før man renner ned inngående World cup-løype mot Holmenkollen.

33 – 36 km kilometer

En krapp sving mot Hemingseter (2,5 km igjen til mål) har felt mange. Ta det pent, så kommer du helskinnet til mål. Farten ned til Holmenkollen kan bli stor. Her åpner utsikten seg mot Oslo og etter hvert Holmenkollen. En sløyfe rundt gratishaugen og over Northug-flata før du krysser mållinjen i Holmenkollen.

Lang distanse i «Holmenkollmarsjen»

• Lengde: 36 km
  • Total stigning: 640 m
  • Høyeste punkt: 456 moh. sør for Øyvannet (like før Glåmene)

Løypeprofil 36 kilometer

Hødeprofil HKM24 lang distanse (002).jpg

Åpne her

Kart 36 kilometer

•  «Halvmarsjen» 18,5 kilometer
  • Dette er kort løype kilometer for kilometer

GPX Halvmarsjen 2024

0 – 7 kilometer

Traseen som følges ut fra Holmenkollen er den samme som benyttes under World Cup. Det er nesten 100 høydemeter fordelt på 1,5 km. Det kan være lurt å holde igjen i starten. Her er det kunstsnø, og man må ofte gå med litt mykere voks her for godt feste. Smør skiene for det som venter innover i Marka. En festesmøring som passer i Holmenkollen vil ta mye av gliden din i resten av traseen.

Der løypa i World Cup vender mot Frognerseteren, tar Holmenkollmarsjen av nedover mot Ullevålseter. Her følger vi den gamle 5-milstraseen ned til Ullevålseter. Det er en leken og bred løype. På Ullevålseter har du gått nesten 7 km og du møter første drikkestasjon.

7 – 10 kilometer

Etter Ullevålseter skilles lang og kort løype. Du får nå et strekk hvor løypene er smalere og skiferdighetene blir satt på prøve. Her kan det være lurt å kjøre med litt sikkerhetsavstand ned til Østre Aurtjern. Halvmarsjen tar her av mot venstre etter Østre Aurtjern, og følger skogsterrenget mot Nordmarkskapellet. Helmarsjen fortsetter videre til Kikut

Den korte distansen fortsetter videre mot Nordmarkskapellet. Løypa svinger i jevn stigning forbi Vestre Aurtjern, gjennom idyllisk landskap og noen kortere, brattere kneiker. Rett nedenfor kapellet møtes Halvmarsjens trasé og den lange distansen igjen. Vær varsom i krysset. Her kommer løperne fra lang distanse inn fra høyre. Du som kommer fra kort distanse bør ta en ekstra kikk mot høyre inn mot krysset. Mange løpere fra den lange distansen kommer i høyre fart ned bakken her.

10 – 15,5 kilometer

Videre til Tryvann følger man i stor grad hovedløypa med unntak av siste bit inn mot Tryvannstua. Bakkene opp til Tryvann er seige. Gled deg til drikkestasjon ved Tryvannstua før de siste 6 kilometerne står for tur. Fra Heggehullet går traseen langs veien, før man tar til høyre og inn i VM-løypa fra 2011. Her kommer en stigning hvor de siste kreftene kan legges igjen.