Holmenkollmarsjen / Alt du lurer på om Holmenkollmarsjen

Alt du lurer på om Holmenkollmarsjen

Her kan starte de mentale forberedelsene til Holmenkollmarsjen 8. februar 2025! Deltakerinformasjonen oppdateres jevnlig inn mot rennet.

Adkomst til Holmenkollen nasjonalarena

T-bane
Vi anbefaler deg å ta kollektivtransport til og fra rennet.
T-banens linje 1 (vestgående, mot Frognerseteren) har stoppested «Holmenkollen». Derfra er det rundt 10 minutters gange til stadion.

Om du kommer med tog eller buss til Oslo Sentralbanestasjon, kan du gå direkte fra stasjonen til T-banen og ta linje 1 vestover til Holmenkollen T-banestasjon.

Annen transport

• Det vil være svært begrenset med parkeringsplasser rundt Holmenkollen.
  • Skal du benytte en av disse må du derfor organisere samkjøring med andre deltakere.
  • Dere bør være minimum tre løpere i bilen for å få adgang til parkeringsplassene.
  • Ruter har god kapasitet på banen denne dagen.

Startnummerutdeling og rennkontor

Vi oppfordrer alle til å hente startnummeret sitt på rennkontoret enten torsdag eller fredag. Dersom du ikke har anledning en av disse dagene, kan du hente startnummeret på renndagen før start. I så fall må du beregne svært god tid .

Startnummer får du gjerne følgende steder:

OBOS hovedkontor - Hammersborg torg, 0179 Oslo
Skimuseet i Holmenkollen (i foajeen), Kongeveien 5, 0787 Oslo

OBS! Startnummeret skal bæres synlig gjennom hele rennet. Det er ikke tillatt å brette eller dekke til startnummeret. Dersom du bruker ryggsekk/drikkevest med glidelås foran, MÅ startnummer festes utenpå. Det er ikke tillatt å starte med et startnummer som ikke står i ditt navn

Arenakart

Seeding – stengt

Følgende renn er seedingsrenn - oppdateres:

• Hauern 2023 og 2024
  • Stenfjellrunden 2023 og 2024
  • Budorrennet 2023 og 2024
  • Birken 2022, 2023
  • Holmenkollmarsjen 2020, 2022, 2023
  • For eliteløpere vil det også seedes i henhold til FIS-poeng.

Preseeding
Det gjennomføres en preseeding rundt tre uker før rennet. Der får du din antatte pulje og starttid. Dette kan endre seg inn mot siste seedingsfrist. Frist for påmelding for å få seeding er tirsdag 6. februar kl. 12. Deretter gjennomføres endelig seeding. Ved påmelding senere enn dette får du plass der det er ledig.

Kjekt å vite
Holmenkollmarsjen er seedingsrenn til Birkebeinerrennet 2024 og Vasaloppet 2024. For seeding til.

Starttider og puljer

• Her finner du informasjon om starttider for hver pulje - oppdateres.
  • I tillegg har hver pulje en egen adgangstid til stadion/startområdet, som du finner her. Inngang til startområdet skjer ved siden av smøreteltet (se arenakart).
  • Det er ikke tillatt å entre startområdet eller plassere ut ski før din pulje har adgang. Funksjonærene gir deg beskjed når det er din tur til å entre startområdet.
  • Når stadion åpner for din pulje kan du gå ned og finne din plass i startfeltet.
  • De antatt beste løpere i pulje 1 og 2 på lang distanse vil få tildelt startplass i plog foran øvrig startfelt. Løperne som blir plassert i plogen informeres dagen før rennet.

Starttider og puljer

Garderobe og bagasje

• Det er utendørs bagasjeoppbevaring. Oppbevaring er på eget ansvar. Ikke legg verdisaker i bagasjen. Husk å merke bagasjen og øvrige eiendeler med navn, startnummer og mobilnummer.

Bagasjelapper får du tildelt sammen med startnummeret. Dette vil gjøre det mulig å finne deg dersom du mister noe.

• I tillegg tilbyr vi utendørs skioppbevaring. Skioppbevaring er på eget ansvar, og dine ski og staver må være merket med navn og startnummer. Du får tagger til ski og staver sammen med startnummeret. Dette vil gjøre det mulig å finne deg dersom du mister noe.

• Gjenglemte gjenstander vil oppbevares på Skiforeningens hus (Kongeveien 5) frem til mandag 26. februar. Gjenstander som ikke er avhentet innen denne datoen gis bort til veldedighet.

• Husk å kle deg etter været. Vi legger opp til utendørs skifteområde. Dersom været gjør det nødvendig, vil det settes opp mindre skiftetelt.

Oppvarming og skitest

Oppvarming og skitest kan gjøres i løypen rundt kapellet. Funksjonærer på arenaen vil henvise deg til inngang til oppvarmingsområdet.

Oppvarming på stadion vil ikke være mulig før du din pulje har fått adgang til startområdet.

Premiering og resultatservice

Luer
Alle deltakere har anledning til å kjøpe Skiforeningens luer til en svært rabattert pris. Den beste prisen får du ved kjøp under påmelding, men det vil også være mulig å gjøre en god deal på stadion.

Premier
Det gis premier til topp tre menn og kvinner på kort og lang distanse, samt klassevinnerne for begge kjønn og hver distanse.

Premiering skjer umiddelbart etter endt renn. De som ikke henter premier renndagen, kan gjøre dette i resepsjonen på Skiforeningens Hus, Kongeveien 5, hverdager kl. 10-15.

• Premiering for 1-3 skjer på stadion etter målgang.
  • Premiering for klassevinnerne skjer i eget telt på arenaen

Eventuelle premier som ikke er hentet innen 26. februar, vil gis til veldedighet.

Resultatservice skjer på samme sted som utdeling av premiene for klassevinnerne.

Vær, føre og andre forbehold

Dersom forholdene er slik at arrangør mener det er for stor risiko eller det ikke er mulig for løperne å ta seg gjennom løypen, vil det settes opp alternativ løype.

Dersom ikke dette er forsvarlig eller mulig, vil rennet bli avbrutt eller avlyst, eventuelt utsettes til annen dato.

Bindende påmelding
All påmelding er bindende. Ingen del av startkontingenten blir refundert selv om rennet endres eller den påmeldte av ulike, personlige årsaker (sykdom osv.) ikke kan delta. Deltakerne må sørge for tilstrekkelig forsikring som dekker kostnader dersom det skulle skje, og/eller selge sin plass til ny deltaker (frist 1. februar)

Sperrefrist

• Sperrefrist målgang i Holmenkollen: kl. 16
  • Sperrefrist for passering på Kikut: kl. 13.30

Mat og drikke

Mat-/drikkestasjoner med enkel servering:

• Ullevålseter
  • Kikut
  • Tryvann

Etter målgang: Enkel servering

Fluorforbud

Viktig informasjon

• Det er ikke tillatt å bruke fluorprodukter på turrenn, herunder Holmenkollmarsjen.
  • Tilfeldig kontroll gjennomført av Norges Skiforbund kan forekomme på renndagen, både før og etter målgang.
  • Deltakerne henstilles til informasjonssidene hos Norges Skiforbund for ytterligere informasjon.
  • Det er deltakernes eget ansvar å sørge for at skiene er fluorfrie og eventuelle smøretips eller smørehjelp vil skje med produkter fritt for fluor.

Øvrig reglement og miljø

• Norges Skiforbunds regler for turrenn gjelder for Holmenkollmarsjen. Rennet går i klassisk stil. Deltakere som ikke følger rennreglene, kan bli diskvalifisert eller få tillegg i tid.

• Det er nulltoleranse for forsøpling under rennet. Ta med søppel tilbake til Holmenkollen arena, hvor det kildesorteres, eller ta det med hjem. Registrert forsøpling vil bli straffet med tillegg i tid. Tillegget avhenger av alvorlighetsgraden, men vil være fra 15 minutter og oppover.
skiforeningenlogo

30 prosent avslag på Holmenkollmarsjen