Barnas skiskole / Utstyrstips

Enkelt er bra: Det er viktig at utstyret har riktig størrelser og lengder. Men det trenger absolutt ikke være siste modell.

Riktig ski, klær og smøring

Hva er viktig å tenke på når du skal velge utstyr til barna? Her er noen smarte tips.
Publisert 17.08.2023

Bruktustyr

• Skattkammeret - gratis utlån
  • Bua.no - gratis utlån
  • Finn.no, loppemarkeder, skiutsalg i regi av idrettslag

Hva er viktig å tenke på med barneski?

De første skiene bør være korte, myke og litt innsvingte slik at barna lett kan styre dem.

Hva er riktig lengde?

Det er bedre med litt for korte enn litt for lange ski når man er nybegynner.

• 3-4 år: kroppslengde på skiene
  • 5-6 år: kroppslengde + 0-10 cm
  • 6-8 år: kroppslengde + 5-15 cm
  • 8-10 år: kroppslengde + 15-20 cm

Hva med innsving?

Skiene må ha en markert innsving. Innsvingen sammen med mykheten i skien danner skiens naturlige svingradius. Skiene blir da lettere å svinge og styre.

Hva er riktig spenn?

Spennet i barneski bør være så mykt som mulig. Barn har lav vekt og moderat fraspark. Skiene bør være så myke at de kan presses sammen mellom tommelfinger og langefinger midt på skien.

Hva med støvler?

En skistøvel skal gi god støtte og holde føttene tørre og varme. Velg romslige skistøvler med plass til en ullsokk. Ikke velg for stort; da vil vil det bli for dårlig støtte rundt anklene. Husk å snøre støvlene ordentlig så de sitter tett på foten. Du må kanskje regne med å skifte støvler hvert år.

Hva med staver?

Vi bruker ikke staver på skiskolen. Vi anbefaler alltid nybegynnere og små barn å starte uten staver. Da utvikles balansen og barnet får til en naturlig teknikk ved at armene er i fri og naturlig bevegelse. Oppoverbakker og fiskebein går også lettere fordi barnet ikke har så mye som skal koordineres på en gang.

For de litt eldre barna skal stavene være ca. 30 cm under kroppslengden, eller rekke midt på overarmen når den henger ned. Stavene bør ha håndtak med regulerbar stropp.

Hva skal barnet ha på seg?

• Ull innerst: Ull puster godt og holder barnet varmt selv når man blir våt. Gode ullsokker er viktig. Husk lue!
  • Lag på lag-metoden: Etter tettsittende ullundertøy bør man kle barnet i klær som gir god bevegelighet og isolerer godt. Ta gjerne fleece som lag to og en parkdress/teknisk dress som lag tre. Det ytterste laget bør være vind- og vannbeskyttende.
  • Hals og gode votter/hansker er viktig for en god opplevelse i snøen.
    Når barnet blir eldre, vil det trenge mindre og mer pustende klær. Med for mye klær blir man fort varm og passiv.

Skitur med barn

• Legg opp til korte turer
  • La barna bestemme tempoet
  • Ikke tenk teknikk, dropp stavene