Tømte - Vesle Byua

Eidsvoll - Nes

Sykkelruta starter ved gården Tømte, som ligger ved foten av Mistberget. Herfra sykler vi nordover på Trondheimsvegen, og har vid utsikt over kulturlandskapet rundt oss.

Ved Stensby, vel en kilometer fra start, svinger vi inn til venstre. Vi holder så til høyre, passerer en grind og sykler videre innover forbi Sportshytta på Minnesund. Her går det skiløype vinterstid.

Vi sykler på skogsbilvei i nordlig retning - først er det bortimot flatt terreg, senere mer småkupert. Etter brua over Stensbyelva passer vi på å holde til høyre. Vi passerer en grind, og kommer snart inn på bedre vei. Her tar vi til venstre. Etter en liten bakke deler veien seg. Her tar vi opp til venstre, passerer nok en grind, og tar så fatt på strekningen opp lia. Den er en halv kilometer lang, og her sykler eller triller vi på en blanding av traktorvei og sti.

Så kommer vi inn på asfaltert vei, og tar til venstre. Etter en knapp kilometer i oppoverbakke, tar det en veg av mot høyre. Mens rute 505 fortsetter på asfalt mot Byfellavegen ved Tisjøen, tar vi inn på grusvegen på høyre side. Etter ytterligere et par kilometer i oppoverbakke, flater det ut, og vi kan fortsette nordover åsen i lett terreng.

Snart får vi vannet Store Byua på høyre side. Her ligger det flere hytter. Det gjør det også ved neste vann, som heter Vesle Byua. Etter å ha syklet en halv kilometer langs vannets østre bredd, kommer vi til en parkeringsplass. Her ender vår rute.

Nede ved vannet er det fint å raske - her er det både bålplass, sitteplass og bord. Herfra kan sykkelturen fortsette i rute 934 til Nordre Morttjennet.
Nordover fra Tømte

Foto: Eivind Molde / Skiforeningen, 14.06.2014

Ås skole - Tømte 5,3 km Offentlig vei Eidsvoll - Nes
Byfellavegen (Tisjøen) - Vesle Byua 7,7 km Offentlig vei og skogsbilvei/turvei Hurdal - Feiring
Tømte - Minnesund - Holt 7,3 km Offentlig vei Eidsvoll - Nes
Byrudstua - Vesle Byua 6,6 km Offentlig vei og skogsbilvei/turvei Eidsvoll - Nes