Dagens skiføre

Vinteren er her! Se preppestatus for alle områder her.

Skiføret i marka nå

Område med nylig preparerte løyper Klikk i kartet, eller søk etter sted for å gå til føremeldingen for et område
Logoer for Aftenposten, Kvikk Lunsj, Gsport, Intersport, Tryg

Føremeldingen i ny drakt

2016-12-03 00:01:01

Preppestatus for løypene oppdateres hele døgnet. Men teksten i føremeldingen legges ut hver morgen.Teksten nedenfor er gårsdagens tekst. Oppdatert tekst vil være klar mellom kl. 08.00 og 09.30.

Skiforeningens føremelding har fått nytt utseende. Den mest iøyenfallende endringen er at vi nå har et kart som inngang til de ulike områdemeldingene. Klikk i kartet på et markaområde, eller søk etter sted for å finne føremelding og preppestatus for ditt område. Bruk søkefunksjonen hvis du synes det er vanskelig å finne fram i kartet. Kartet kan zoomes inn og ut med + og - og kan panoreres ved å klikke og dra i kartet. Fargen på løypestreken indikerer preppestatus. Klikk på en løype for å få opp tidspunkt for siste prepping. Husk også at du kan bruke iMarka-appen for å sjekke preppestatus.

Dagens føremelding:

Det er i dag pent eller lettskyet vær og temperaturer mellom -4 og +1 grader på morgenen. Det er fortsatt ingen nysnø i sikte de nærmeste dagene og det er kun et fåtall steder med skiføre i Marka. Det er fortsatt bra forhold i løypene på skogsbilveiene som har blitt preparert de siste par dagene. Øvrige løyper er ikke å anbefale, de er stort sett isete med større eller mindre bare partier. De beste forholdene for en skitur nå, er på Romeriksåsene ut fra Brovoll og i Nordmarka nord ut fra Svartbekken etter at løypene blir frest opp der i dag. Men det er også bra forhold i Kjekstadmarka ut fra Spikkestad. Vet du ikke hvor disse stedene er, så kan du bruke søkefeltet i kartet over. Se for øvrig de ulike områdemeldingene for mer informasjon.

Du finner også endel kunstsnøløyper hvor du kan prøve skiene. I Holmenkollen nasjonalanlegg er det en sløyfe på 2 km. I det nye anlegget på Linderudkollen har snøproduksjon de siste dagene gitt mulighet for en runde på 500m. Eidsletta i Asker har en runde på 1 km. I Varingskollen er det en løype på 1 km. På Golfbanene på Østre Greverud i Oppegård er det en liten kunstsnøløype på rundt 500 m og i Drøbak har de fått laget en løype på hele 2,5 km.

Isvett: Kuldegradene er tilbake og vannene fryser til. Men mange av vannene er fortsatt helt eller delvis åpne samtidig som andre, spesielt mindre vann, har bedre isforhold. Også innenfor ett og samme vann er det store forskjeller på iskvaliteten. Det er forbundet med fare å bevege utpå islagte vann uten kunnskap og sikkerhetsutstyr. Her kan du lese mer om is og skøyter i Marka.

Lav sol, høy benk
(Foto: Nina Didriksen, 02.12.2016)
Lav sol, høy benk
(Foto: Nina Didriksen, 02.12.2016)