Nordmokorset - Dal

Romeriksåsene - Nannestad

Nordmokorset er et viktig knutepunkt i denne delen av Nannestad kommune. Hit kommer det sykkelruter fra Moreppen (rute 754), Maura (rute 757) og Sundby (rute 755).

Vår rute går østover, og er svært lett å sykle. Bortsett fra en nedoverbakke på slutten, er veien praktisk talt flat. Du sykler i vel 200 meters høyde når du tråkker deg ut av kulturlandskapet og bortover skogkledde moer.

Etter knappe 2 kilometer forlater du Nannestad kommune. Da har du også krysset Gardermobanen. Du legger så bak deg 900 meter i Ullensaker, før du - like etter innkjøringen til Sessvollmoen - sykler inn i Eidsvoll kommune.

E6 krysses, og siste del av Sessvollvegen fører deg ned til Trondheimsvegen. Du fortsetter ned bakken og over jernbanesporet ved Dal stasjon.

Hovedbanen, Norges eldste jernbanestrekning, har sin endestasjon her på Dal. Dvs. - dagens siste tog fortsetter videre til Eidsvoll, der det står natten over. Hovedbanen mellom Oslo og Eidsvoll ble åpnet i 1854. Etter at den nye traseen til Gardermoen kom, går mesteparten av trafikken der.

Rett etter jernbaneovergangen, befinner du deg i et kryss der det står sykkelskilt som viser vei videre. Tar du til venstre her, kan turen fortsette mot nord i retning Råholt (rute 856) eller mot Eidsvoll i nordøst (rute 857). Holder du til høyre, ned bakken, kan du følge rute 861 til Mogreina og Liekrysset. Rute 859 går i samme retning i starten - og videre over Kopperudåsen til Nordkisa.