Det blir en tur stort sett utenfor allfarvei, i scooterspor gjennom variert terreng og over hele sju vann. Bare siste del av turen har maskinpreparete løyper.

Skansebakken, innerst i Sørkedalen, er et snøsikkert og fint utgangspunkt for skiturer i Marka. Vi starter her, og går først nordover til Kringla, vest for Langlivannet. Så legges kursen mot nordvest. Vi kunne selvsagt valgt Grenaderløypa den veien, men vi er på tur i smale spor - og velger den langt mindre brukte traséen over Svarten og Vesleflåtan.

Ute på Storflåtan svinger vi av mot sør, vi tar oss fram til Skamræk. Dermed er det slutt på alt som heter oppoverbakke. Stigningen er forresten ikke særlig utfordrende på turen - den er fordelt over lange avstander.

Nå tar vi fatt på Heggelivannene, og legger kanskje turen innom Heggelia, der det er mat og drikke å få kjøpt. Fra demningen ved Søndre Heggelivann er det behagelige nedoverbakker helt til Storebekkhytta, og så gjenstår bare siste etappe ut til stedet der vi startet. Fra Heggelivann til Skansebakken er sporene maskinpreparert.

God tur!

Slik reiser du til og fra Skansebakken

Nr Navn Fra Til Prepp Lengde i km
380 Skansebakken - Bergendal - Moliksåsen Skansebakken Moliksåsen 10.03.2017 5.1