Kleivstua - Torgetjern

Prepareres av: Skiforeningen
Sist preparert: 14.04.2018

Oversiktskart

Fra Kleivstua følger løypa først lysløypetraseen, går et lite stykke langs Kongeveien i sørøstlig retning, før den forlater lysløypa en drøy kilometer etter Kleivstua. Det bærer gjennom skogen, og 1,4 kilometer senere står du ved løypeskiltet ved skogsbilveien sør for Bønnerudtjern. Veien mot venstre kommer fra lysløypa, rett før det stedet du gikk ut av den. Det hender at det prepareres med scooter på denne veien, og da er dette en snarvei med en besparelse på 700 meter.

Ved Bønnerudtjern går løype 1353 til venstre, ut på isen og videre til Retthelltjern, men du fortsetter rett frem til neste løypekryss på skogsbilveien.

Frem til hit har løypa vært felles med løype 90, men denne går nå til venstre i retning Retthellseter og Fjellstadhytta. Du tar imidlertid til høyre og opp bakkene mot Torgeseterhøgda.

Når 3-4 km av vår løype er unnagjort, har du kommet forbi Torgesetra (ta gjerne en tur bort dit ved å følge blåmerking 100 meter vestover) og opp til Torgetjern, som er ved løypas høyeste punkt (504 moh.). Her ender løypa. Det er flott utsikt mot fjellene i vest, mens du også vil kunne skimte Gyrihaugen i nord.

Fra Torgetjern kan du fortsette skituren ved å ta til høyre og inn på scooterløypa over Oterbu og til Bureheim og Sørsetraveien (løype 309). Alternativt kan du svinge til venstre, og du kommer da inn på løype 1221 til løypekrysset rett vest for Fjellstadhytta. Frem til Stormyrtjern deler den spor med løype 1223 til Frøshaug.

Tilknyttede løyper og turer

Nr Navn Fra Til Lengde i km
366 Krokskogrunde fra Kleivstua Kleivstua Kleivstua 33.4

Adkomstinformasjon