Langrennskurs / De aller første kursene

Skikurs anno 1923

Siden 1923 har Skiforeningen lært folk å gå på ski. Slik opplevde en av de aller første kursdeltagerne undervisningen for hundre år siden.
Publisert 27.09.2023

Januar 1923:
Hans Majestets Kongens Garde er klare for vinterinstruktionskursus.
Foran dem ligger teknikk-terping - og frustrasjon. En deltager registrerer et "skeptisk blik paa vort skiutstyr, ialfald paa mit". Og hva mener instruktøren egentlig med å "utnytte skienes glidende evne"? Kursdeltageren tenker sitt: "Det er formodentlig nogen nymodens greier har han funnet paa".

Etterhvert skal det øves på å "braastanse midt i bakken". Vår mann velger sin egen vri: "Jeg løste oppgaven paa den praktiske maate at jeg hev mig pladask overende, men lederens haanlige og iretteseættende blik fortalte mig at det var ikke slik det skulle gjøres".

Skikurs anno 2023
Dagens kurs er noe mer pedagogisk lagt opp, forsikrer kursansvarlig Elisabeth Uhlig-Nordølum. Nærmere 40 entusiastiske instruktører er klare for å ta i mot vinterens deltagere - på alle nivåer.

Hvordan gikk det så med referenten fra det aller første skikurset i 1923? Han holdt ut. Fikk etter hvert dreisen, og avsluttet rapporten med et nokså overbevisende "Jeg glæder mig allerede til næste aar"
(Kilde: Skiforeningens årbok 1923)