Skøyter i Marka

Skøyting på vannene i Marka er populært, særlig i perioder med lite snø. Her vil vi gi deg den viktigste informasjonen du trenger før du legger ut på skøytetur. OBS! Sidene oppdateres fortløpende.

Foto: Oddvin Lund

Noen skiløpere skifter til skøyter, mens andre er skøytespesialister. "Skiforeningens turskøytegruppe" er etablert som et interessefellesskap som drives av frivillige. Vi gir informasjon om isforholdene og skøytemulighetene, men det er viktig å merke seg en ting:

Det meldes ikke om "sikker" eller "usikker" is. Alle er selv ansvarlige for egen sikkerhet, og må alltid kontrollere isforholdene selv. Det finnes normalt både sterk og svak is i alle vann gjennom hele sesongen.

Husk på dette før du legger ut på skøytetur neste gang.

LES MER: Isvett og sikkerhet

På skøyter hele vinteren

Mange har bare gått på skøyter på senhøsten og tidligvinteren før snøen kommer. Med flere folk til å speide etter is, finner vi is vinteren i gjennom, men med enkelte opphold i snørike perioder. Utover vinteren kan også store eller dype vann få fin skøyteis, som f.eks. Gjersjøen, Vansjø, Tyrifjorden/Holsfjorden, Krøderen osv. Disse byr da på god is mens snøen ligger på mange av vannene ellers. Også en del elver kan by på skøyteis.

LES MER: Skiforeningens turskøytegruppe er også på Facebook

Turskøyter gir flotte opplevelser

Turskøyter (eller langskøyter), som svensker og hollendere har utviklet, kan virkelig anbefales. Glem kalde og slitsomme erfaringer fra skøyteturer i barndommen. Turskøyter gir lavt tyngdepunkt og god stabilitet, og du kan gå i timevis uten å bli særlig sliten, selv med lite trening. Støvlene bør være ganske stive og gi god støtte rundt anklene. Hvis du bruker skøyter som har påmontert skibindinger, kan du gå med løs hæl. De fleste foretrekker det. Vi anbefaler sterkt spesielle isstaver med en kraftig spiss som er egnet til å sjekke isen med. Dette er en del av det livsviktige sikkerhetsutstyret. Stavene brukes også til å stake seg frem med, særlig på ujevn is, eller i kraftig motvind.

G-max-sport Gilde Obos