Oppegardsæterrunden

Turinformasjon

Totenåsen

Beskrivelse

Oppegardsæterrunden er en flott rundtur gjennom variert terreng i Viken skiklubb sitt løypenett i Toten Almenning lodd nr. 5.

Her venter slake bakker, noen litt tøffere stigninger, skogsområder og åpne landskap med strålende utsikt.

Turen er i underkant av 8 kilometer lang, og starter ved parkeringsplassen der Fjellhaugvegen passerer Krokvik, like ved Fjælutjernet og Kroktjern. Herfra legger du i vei mot nord, i en flat trase gjennom myrlandskapet. Her kan du ta deg god tid til å varme opp og nyte den friske luften og de vakre omgivelsene.

Etter en stund kommer du til et parti med stigning, som tar deg opp til Tægermyra. På vei oppover, får du etter hvert strålende utsikt over de flotte turområdene på denne delen av Totenåsen. Stigningen er ikke veldig bratt, men likevel nok til å få opp pulsen litt.

Oppe i det åpne myrområdet får du virkelig følelsen av å være ute det norske vinterlandskapet, med trær og snøkledde greiner på alle kanter.

Du er nå oppe i ca. 725 meters høyde, som er høyeste punkt på denne turen. Løypa går videre gjennom flott skog, i nedoverbakker til Læssplassen. Her er det spektakulær utsikt mot ned mot Totenvika og Mjøsa, men Hamar på den andre siden.

Dette er en flott del av løypa der du kan ta det litt rolig og nyte omgivelsene, før du møter turens tøffeste stigning opp til toppen ved Østre Ormtjern.

Etter å ha nådd toppen, følger du løypa nedover gjennom skogen mot Lopperud. Vanligvis preparerer Viken skiklubb opp et lite område her, så dette er et fint sted for å ta seg en rast. Det går også en kort rundløype på myrene her, og det er ikke lange veien bort til Startjernsætra, om du ønsker en avstikker dit.

Videre går løypa mot Gåstjerna, og det er bare svak stigning til du passerer Steinborgen. Etter dette punktet vil du kunne oppleve noen små og raske nedkjøringer og svinger, før du igjen kommer ut i det åpne landskapet. Herfra følger du en temmelig flat trase tilbake til startpunktet ved Krokvik.

Siden dette er en rundtur, kan du selvsagt starte og slutte turen flere andre steder også, men vårt utgangspunkt er altså Krokvik/Fjælutjernet/Kroktjern, og vi går "mot klokka" på runden.

God tur!

Se løyper turen består av

Navn Fra Til Sist preparert Lengde
Krokvik - Tægermyra - Læssplassen Krokvik Læssplassen 27.03.2024 2,4 km