Inn til Hølen.
Foto: Eivind Molde / Skiforeningen,
12.05.2012
Gammel veiviser i Hølen.
Foto: Eivind Molde / Skiforeningen,
12.05.2012
Jernbanebrua i Hølen.
Foto: Eivind Molde / Skiforeningen,
26.05.2012
Sykkelvei langs jernbanen.
Foto: Eivind Molde / Skiforeningen,
26.05.2012
Turinformasjon
Lengde:
20,3 km
Område:
Follomarka
Beskrivelse
En lett og behagelig sykkeltur sørover gjennom Follo - fra Ås til Sonsveien stasjon. Vi har kalt det for en togtur på sykkel - for vi følger jernbanelinja hele veien. Ja, på to strekninger sykler vi til og med i selve jernbanetraseen - dvs. den som fram til 1996 gikk via Hølen.
Fra stasjonen sykler vi sørover på østsiden av jernbanesporet. 1,5 kilometer fra start tar vi til høyre mot Hogstvet, og dermed er tettbebyggelsen i Ås byttet ut med kulturlandskap. Her er det stille og rolig, og liten trafikk. Vi passerer gårdene Hogstvet og Tveter (vis hensyn og bruk liten fart her), og er innom en liten traktorvei før vi kommer ned til brua som sikrer trygg passering over jernbanen.
Vi tar til venstre i første kryss etter en oppoverbakke, og får etter hvert utsikt mot Vestby. Vi krysser nok en gang sporet - rett sør for Vestby stasjon - og fortsetter langs Garderveien. Ca. 400 meter fra rundkjøringen skiller gang- og sykkelveien lag med bilveien, og dreier mot venstre gjennom et boligområde. Vi følger veien videre mot høyre, bort til Sundby, og krysser Garderveien ved Vestby naturbarnehage.
På gang- og sykkelvei sykler vi sørover langs Gamle Mossevei - men vær OBS - for ca. 300 meter etter at vi har krysset veien gjennom en undergang, skal vi ned til høyre - til Kjenn. Nederst i bakken tar vi skarpt til venstre, og får snart Kjennstjernet på høyre side.
Og lurte du på hvor det var blitt av jernbanen, så har du svaret under dekkene. For nå befinner vi oss på det som tidligere var traseen til Østfoldbanen. Her gikk toget mellom Vestby og Hølen fram til 1996, da ny trasé med dobbeltspor stod klar.
Så nå er det bare å sykle videre sørover i jernbanens spor. På siste del av strekningen kan det være noe steinete, men det går helt fint å sykle her. Størstedelen av denne veien går gjennom skog, men så åpner kulturlandskapet seg når vi kommer fram til Hølen. Vi passerer Bruer og tar til venstre, forbi en barnehage og opp en liten bakke. På den andre siden av høyden tar vi til høyre i Bruerveien, og triller ned til torget i Hølen.
Før vi sykler videre, kan vi gjerne ta en kjapp avstikker gjennom Store Strandgate og se på den gamle jernbanebrua som troner høyt over Såna (Hølenelva). Brua ble bygget i 1879 og var altså i bruk fram til 1996, da ny bru, litt lenger nede i Hølendalen, ble tatt i bruk - med sine to spor. Hølen holdeplass lå rett nord for brua. Den ble klar i 1931.
Men tilbake til torget. Med Bruerveien som utgangspunkt (der vi kom ned), sykler vi rett fram over Mærø bru, tar til høyre (legg merke til de spesielle skiltene i krysset) - og etter ca. 100 meter svinger vi til venstre, opp en bakke. Dermed kan vi fortsette vår ferd på den gamle jernbanetraseen. Dette er nå en fin turvei.
En gang lå Såner stasjon langs denne strekningen. Stasjonen ble åpnet i 1879, men ble naturlig nok nedlagt da Østfoldbanen tok i bruk dobbeltsporet i 1996. Fra Såner stasjon til Oslo S var det 47,9 kilometer langs jernbanelinja.
Vi kommer ut av skogen og får Østfoldbanens nåværende spor - samt firefelts E6 på høyre side. Straks er vi framme ved Sonsveien stasjon, og vår sykkeltur langs en viktig ferdselsåre giennom Follo er dermed slutt. Den første strekningen vi syklet i gammel trasé er 2,6 kilometer lang, den siste 2,5 kilometer. Med ferske inntrykk fra et stykke norsk jernbanehistorie, kan vi nå sette oss på toget tilbake til Ås.