Bjørgen og Bjørnsjøhelvete: ... er en god kombinasjon. Her fra Marit Bjørgens deltagelse i Holmenkollmarsjen. Nå blir denne traseen ytterligere forbedret.

Nå blir denne skiløypa enda bedre

Løypemannskapet har utbedret en vrien del av Holmenkollmarsjen.
Tekst: Christine Amdam
Publisert 21.06.2023

Ny arbeidskamerat: Valpen Bobbie lærer seg hvordan løypearbeid skal gjennomføres. Til vinteren får hun fast sete i Mortens løypemaskin.

Grunnarbeid

Arbeidet i skiløypene i Marka pågår hele året. Når snøen har gått og skogen er i grønn drakt, bruker løypekjørerne mye tid på grunnarbeid. De holder vegetasjonen nede og de jobber med å planere og drenere. Det siste er ekstra viktig ettersom vintrene blir varmere og våtere.

– I denne løypa har vi i mange år hatt problemer med fuktighet. Dersom det er lite snø er det altfor vått til at vi kan preparere, forteller løypebas i Skiforeningen, Morten Biong Nilsen.

Han jobber sammen med kollega Andreas Henriksen omkring en kilometer innover i løypa fra Aurtjern i retning Kikut. Myggen svermer rundt dem, men de lar seg ikke stoppe.

Det er nå de har mulighet til å gjøre det viktige arbeidet for at skiløypene skal bli så gode som mulig til vinteren.

skiforeningenlogo

Ditt bidrag går direkte til løypene i Marka

Populær løype

Bjørnsjøhelvete er der Bjørnsjøelva er på sitt aller smaleste, omtrent midtveis mellom Bjørnsjøen og Skjærsjøen. I tidligere tider hadde tømmerfløterne store problemer med tømmer som satt seg fast her, derav navnet. En hengebro gjør det mulig å passere til fots over elven.

Løypa Henriksen og Biong Nilsen jobber i, går inn i terrenget et par kilometer nedenfor Ullevålseter, snor seg langs Bjørnsjøelva, forbi Bjørnsjøhelvete og opp til Bjørnsjøen. Det er en vakker og leken trasse, og i vinter gikk Holmenkollmarsjen nettopp her.

skiløype

Hardt arbeid: Morten Biong Nilsen jobber i løypenettet hele året. Foto: Christine Amdam

Løypene gror igjen

– Vi gjorde den største delen av denne jobben i fjor sommer, så nå holder vi på med siste hånden på verket. Det å sørge for at vannet kommer vekk fra løypa, er noe av det viktigste vi gjør, sier Henriksen

Det gror for eksempel mose og bekkene tetter seg, derfor krever løypene kontinuerlig vedlikehold.

– I vinter var det flotte forhold i denne løypa, og det skal bli ennå bedre. Vi blir motivert av at folk skal få gå fine skiturer her til vinteren, sier Biong Nilsen.

Denne løypa er også veien til Bjørnsjøhelvete for turgåerne.

– Det er jo en vinn-vinn-situasjon. Da slipper de å bli våte og møkkete på beina nå som det er så tørt og fint her, sier Nilsen.