Langs jernbanespor i Maridalen

Som syklist i Maridalen kan man møte både biler og traktorer på sin vei – men også toget er en del av ”trafikkbildet” her. Gjøvikbanen går fra sør til nord i den østlige delen av dalen, og det er i dette området vi skal sykle.

Utgangspunktet er Kjelsås. Fra Midtoddveien legger vi kursen nordover på turveien som går inne i skogen, et stykke oppe i hellingen øst for Maridalsvannet. Jernbanelinja går mye nærmere vannet, og vi kan ikke se den fra veien – foreløpig.

Men vel to kilometer fra start, da krysser vi den på en bro like nord for en jernbanetunnel. Dermed er vi over på vestsiden av sporet, og fortsetter nordover til Sander gård. Før gården, kan vi nyte noen behagelige nedoverbakker.

Så blir det asfalt under dekkene på strekningen opp til Sandermosen stasjon. Dette er en av de mange stasjonene langs Gjøvikbanen som er nedlagt, men det er ikke helt ”dødt” her, for stedet brukes til kulturarrangementer av mange slag.

Ved Sandermosen får vi virkelig ”nærkontakt” med jernbanesporet, for nå sykler vi rett over det. Her gjelder det å være OBS, for det er kun lyd- og lyssignal som varsler når toget kommer.

Så er vi på vei sørover, og vi holder oss øst for jernbanen helt til ”mål”. Turen går ned til Monsetangen, og derfra sykler vi strake veien tilbake til Kjelsås. Kanskje vi kan høre toget tute der nede ved vannet…

God tur!



Edit

Slik reiser du til og fra Kjelsås

Nr Navn Fra Til Lengde i km
417 Kjelsås - Sander Kjelsås Sander 3.5
420 Sander - Sandermosen Sander Sandermosen 1.9
423 Monsetangen - Sandermosen Sandermosen Monsetangen 3.1
421 Kjelsås - Monsetangen Monsetangen Kjelsås 2.5