Dette er en rundtur som tar deg gjennom den nordvestlige delen av Vestmarka. Det blir to trille-etapper, men mesteparten av turen går på skogsbilvei.

Startstedet Østre Enger gård ligger ved riksvei 285, og herfra er det fin utsikt ned mot Holsfjorden. Noen titalls meter øst for krysset mellom Bakkerudveien og riksveien begynner skogsbilveien (bomvei) som går opp Engerkleivene. Det er solid stigning de første 2,5 km, men så flater terrenget ut. Rett etter start passeres St. Hallvards kloster, som ble bygget på begynnelsen av 1900-tallet. I dag er det i privat eie.

Rett nord for Asdøltjern møter vi veien som går til venstre (østover) frem til Store Sandungen, men først går turen bort til Asdøltjern der det er fint å ta en pause. Det er flere fine rasteplasser ved vannet. Deretter sykler vi litt tilbake og tar av til nordenden av Store Sandungen, som er det største vannet i Vestmarka.

Den videre ferden går nå nordover og oppover langs Haveråsen, og rett syd for Damvann er det slutt på skogsbilveien. Men fortvil ikke, for det går helt fint å trille sykkelen videre nordover i den brede skiløypetraséen (rødmerket). Den har så godt underlag at det er mulig å sykle deler av denne. Etter snaut 1,5 km i traséen møter vi skogsbilveien syd for Kalvemyrputten. Før vi fortsetter på den, er det mulig å ta en avstikker til Mikkelsbonn. Om vinteren er dette et populært serveringssted, mens det er frodig og stille her i sommersesongen. Dit kommer man ved å følge blåmerket sti nordøstover noen hundre meter. Det er mulig å sykle litt på denne stien, men det er nok like greit å komme seg dit til fots.

Men tilbake på skogsbilveien fortsetter vi turen nordvestover på god grusvei. Etter ca. 2 km tar vi av til høyre og sykler frem til Lindeberget, som kan by på en bratt bakke det siste stykket. Vi skal ned denne bakken etterpå, så kjør forsiktig da! Men pass på å nyte utsikten fra Lindeberget, som har tradisjoner med å servere mat og drikke til turfolk i Vestmarka. Herfra ser vi deler av Holsfjorden, Finnemarka og Sylling.

Nå venter enkel sykling sydover, og om ikke lenge passeres Toverudsetra opp langs Sørelva. Noen hundre meter vest for Damvann går skogsbilveien over i en sti, og dermed er det klart for dagens andre sykkeltrilling. Denne strekningen er på en drøy kilometer, og bringer oss frem til Engersetra. Dette stedet er et passeringspunkt for turer til Vestergyllen vinterstid.

Ikke mange minuttene senere møter vi skogsbilveien mellom Asdøltjern og Store Sandungen. Her var vi tidligere på turen, og vi sykler nå til høyre og ned til Østre Enger der vi startet i dag.

God tur!

Slik reiser du til og fra Enger

Nr Navn Fra Til Lengde i km
409 Enger - Asdøltjern Enger Asdøltjern 4.3