#11: Gørjahytta

Steder i nærheten [ Store Gørja ]

Oppslagstavle

Ingen vafler i dag

Ingen åpningstider registrert for i dag.

Gørjahytta åpnet igjen 21. januar 2017 med John Keddy som nytt vertskap.

• Bestyrere/hytteverter: John Keddy
  • E-post: john@keddy.no
  • Telefon: 95868241
  • Servering

Oversiktskart

Gørjahytta ble bygget i 1929. De to store rommene i hytta var for huggerne, det lille rommet i midten var for tømmermåler (assistent). Gørjahytta er et fint turmål for alle fra Hakadal, Nittedal og Maridalen. I vinterhalvåret er hytta åpen for servering i helgene.

Gørjahytta ligger på eiendommen til Løvenskiold-Vækerø som har stilt både hytta og området rundt (f.eks. skiløyper på skogsbilveiene) tilgjengelig for turfolket.

Ankomst

Fra Hakadal er det lettest å starte ved Hakadal stasjon, der du kan parkere, evt. gå av toget. Løypa starter i skogkanten vest i jordet ved Greveveien. Her starter Grenaderløypa/Holmenkollmarsj-løypa som du følger forbi Loppetjern- Langvann til Gørjahytta. Fra Hakadal Stasjon er det ca 11 km å gå.

Du kan også ta heisen opp til toppen av Varingskollen. Her starter løype vestover mot Holmetjern og Gørja. Løypa er ryddet og merket av elevene ved Nordmarka Skole. De har også ansvaret for scooterprepareringen av denne kuperte og morsomme løypa. Fra toppen av Varingskollen er det ca 8 km, litt bratt ned fra Varingskollen. Fra Nittedal: Utgangspunkt lysløypa ved Sørlitangen. Herfra går man løype opp til Ørfiske-Fredrikstad-Fløyta- Kalvsjøen-Gørja. Ca 10 kilometer en vei. Stigning fra start, noe lettere etter hvert. Morsom hjemtur! Fra Skar: Bruk buss eller bil til Skar. Følg preparert bilvei opp til Øyungen. Videre opp til Kalvsjøen og Gørja. Ca 8 km en vei. Stigning fra start, noe lettere etter hvert. Morsom hjemtur!

Løyper, ruter og turer tilknyttet Gørjahytta