Vestmarka fra nord til sør

Vi skal rett sørover gjennom Vestmarka – fra Sollihøgda i nord til Asker i sør. To serveringssteder passeres underveis.

Sollihøgda er innfallsporten til Vestmarka fra nord. Første del av turen går i kupert terreng fram til Mikkelsbonn. I denne lille, koselige tømmerhytta er det mat og drikke å få kjøpt. Dette er nok den mest utfordrende delen av turen, både på grunn av terrenget og nedfall fra trær, spesielt sent i sesongen.

Turen fortsetter sørover i lett terreng. Vi er nå midt inne i Vestmarka, og etter fem og en halv kilometer er kommer vi fram til Furuholmen, der det også er servering. Fra krysset rett før Furuholmen velger vi løypa som går rett mot sør.

Etter en stund er vi framme i et løypekryss – og herfra kan vi ta en avstikker til Mobråtan, en tidligere husmannsplass som var "Huset i skogen" der "Mormor og de åtte ungene" ble spilt inn i 1979. Nå gjenstår bakkene ned forbi Tveiter gård, vi skal over isen på Semsvannet – og straks er vi framme ved turens mål, Jansløkka skole.

God tur!

Slik reiser du til og fra Sollihøgda

Nr Navn Fra Til Prepp Lengde i km
32 Sollihøgda - Burås - Mikkelsbonn Sollihøgda Mikkelsbonn 24.02.2017 7.0