Bogstadvannet

Dette er sted nummer 537 i Markadatabasen i område Bærumsmarka - beliggende 145 moh. Stedet er av type Vann, tjern.

Steder i nærheten :

Oversiktskart

Grunt vann i randsonen av Marka, 9-10 meter på det dypeste. Vannet ligger 145 moh. og har et areal på ca. 1 kvadratkilometer. I nord renner Sørkedalselven ut, mens Lysakerelven starter i sydenden av vannet. Bra fiske med flere arter, bl a. gjedde (stor!), ørret, abbor, mort og sørv. Fint utgangspunkt for skiturer. Også meget fint å gå på skøyter der tidlig på vinteren før sneen legger seg. Men vær forsiktig - vannet har ofte usikker is i et område rundt utløpet av Sørkedalselva og utover vannet.

Om sommeren brukes vannet av Christiania Roklubb. Opparbeidede badeplasser på vestsiden og i sydøst. Opprinnelig het vannet Fådvannet, da Lysakerelven het Fåd i eldre tider. Sitt nåværende navn har Bogstadvannet fått etter Bogstad gård.

Printvennlig versjon Printvennlig versjon uten bilder Printvennlig versjon uten bilder i Word format Tips om dette stedet Finn sted(er) med navn som starter med