Kringla - Svarten - Storflåtan - Skamræk

Prepareres av: Skiforeningen
Sist preparert: 27.03.2018

Oversiktskart

Løypa starter i løypekrysset nord for Kringla. Den følger Grenaderløypa nordvestover et lite stykke, men skiller lag med denne sørøst for Svarten. Her tar vår løype til venstre, og dermed er vi ute i scooterløypa. Vi krysser vannet, og etter et par kneiker passerer vi gjennom et lett myrparti, før vi kommer ut på Vesleflåtan. Litt før vi er "i land" på vestsiden, tar løype 226 til høyre mot Bleiksjøen og Langtjern.

Vi krysser så Grenaderløypa rett øst for Storflåtan og kommer så ut på isen. Etter en halv kilometer kommer vi til et løypedele. Her fortsetter løype 308 rett fram mot Damtjern. Vi går imidlertid til venstre, og kommer da i land ved sørenden av vannet.

Fortsettelsen går nå i stigende terreng mot sør, og i neste løypekryss tar vi til høyre. Vi er igjen inne på Grenadertraseen, som prepareres med stor maskin. Rett etterpå kommer vi til et nytt løypekryss, der løype 224 går til høyre mot Damtjern. Vi fortsetter imidlertid rett frem til neste løypekryss, nord for Skamræk, der vår løype ender. Herfra kan vi velge om vi skal fortsette hovedløypa mot Løvlia, eller om vi skal gå sørover i scooterløypen over Skamræk mot Gagnumseter (løype 1463).

Tilknyttede løyper og turer

Nr Navn Fra Til Lengde i km