Dagens føremelding

Skiføret i marka nå

Område med nylig preparerte løyper Klikk i kartet, eller søk etter sted for å gå til føremeldingen for et område.

God sommer!

Torsdag 02.05.2024 kl. 15.27

Vi har bikket mai og våren har kommet på ordentlig med plussgrader om natten og dagtemperaturer nær 20-tallet. Man skulle dermed tro at skiføret er over for denne gang, men dengang ei. Det er fortsatt stedvis opptil en meter snø nord i Nordmarka og i Romeriksåsene og Nannestad. Både fra Brovoll, Mylla og på Nordåsen ble det preparert løyper i går, og det forundrer ikke om det blir kjørt noen runder fra de to sistnevnte før utsyret pakkes ned.

Men selv om det ikke blir preparert er det fortsatt mulig å gå på ski noen dager til for de aller ivrigste av dere. Men du vil altså garantert treffe på bare partier underveis så farten må avpasses deretter. Turer må heller ikke legges over vann, da isen ikke lenger kan anses som farbar.

Vi kan se tilbake på nok en fantastisk skisesong. Allerede 30. oktober ble de første traseene pakket i Sørmarka, Østmarka, Vestmarka og Kjekstadmarka. Siden vi hadde tele i bakken før snøen kom ble den også liggende slik at vi hadde sammenhengende skiføre i hele perioden før jul, noe som er sjelden kost i våre områder. En annen spesiell ting med den første halvdelen av denne vinteren var vi fikk like mye snø overalt når det først snødde. Dermed kunne man lage løyper langt ned i Østfold.

Oppsummert har vi hatt drøyt seks måneders sammenhengende skisesong. Det har ikke vært en dag i løpet av disse seks månedene det ikke har vært mulig å gå på ski i områdene rundt hovedstaden. Om man skal driste seg til å klage på noe som helst må det være at de riktig fine dagene med sol og lite vind ofte har falt på ukedagene og ikke i helgene, så her har værgudene et lite forbedringspotensiale.

Men nå er det altså vår. Løvet spretter i Marka og stiene blir stadig tørrere. Det samme gjør skogsbilveiene, så nå er det bare å nyte sommeren til fots og på sykkelen. Flere av de større markastuene holder åpent utover våren og kan by på forfriskninger og godsaker - se oversikt over åpningstider. Kartet i turplanleggeren er nå innstilt på sommermodus, men ønsker du å se skiløypene fortsatt er det bare å klikke på snøkrystallsymbolet øverst i høyre hjørne.

Føremeldingen tar nå ferie frem til snøen faller til høsten. Vi takker for følget og ønsker dere en riktig fin sommer.

... og husk:

• At det nå er ordinær båndtvang for hund – 1. april til og med 20. august.
  • At det nå er generelt bålforbud (fra 15. april til 15. september). Det betyr at det er forbudt å tenne bål, engangsgrill, bålpanner og annen åpen ild i skog og utmark. Det er likevel tillatt å gjøre opp ild der det åpenbart ikke kan medføre brann, men vi oppfordrer alle til å være ekstra forsiktige særlig i områder der det har vært lite nedbør.

Vi jobber hver dag året rundt for å tilrettelegge for flotte skispor og magiske opplevelser i Marka. Medlemskontingenten i Skiforeningen går direkte til dette arbeidet. Bli medlem nå.

Monsebråtan på Krokskogen

Foto: Jørn Grøstad, 16.04.2024

Webkamera

Webkamera ved Sollihøgda
Sollihøgda
Webkamera ved Ringkollen
Ringkollen
webkamera på Fossum
Fossum
Se alle webkamera
Logo Hafslund, Møller Bli, Obos.