Langrennskurs / Oversikt over kurssteder

9 kurssteder å velge mellom

Langrennskursene arrangeres i og rundt Oslo. Finn kursstedet som passer deg best.
Publisert 13.10.2023

Fossum: Her møter du opp.

Fossum

Oppmøtested: Ved den røde garasjen til løypemaskinen, ca 100 meter nedenfor Fossum klubbhus.

Veibeskrivelse: Kjør rett vestover fra Røa-krysset. Etter ca 500 meter passerer du Lysakerelven. Deretter tar du første vei til høyre og kjører ca en km til toppen av en slak bakke. På toppen svinger du av til venstre. Parkering er på den store parkeringsplassen (jordet) på nedsiden av Fossumbanen.

Kollektivt: Ta t-bane 2 til Østerås, og buss 235 videre til Fossumbanen.

Frognerseteren: Her møter du opp.

Frognerseteren

Oppmøtested: Ved den innerste parkeringen bak Sporten, ved inngangen til skiløypa.

Veibeskrivelse: Kjør til Frognerseteren. Parker på den innerste parkeringen bak Sporten.

Kollektivt: Ta t-bane 1 til Frognerseteren stasjon. Herfra er det ca. 5 min å gå til oppmøtestedet.

Holmenkollen nasjonalanlegg

Oppmøtested: Ved Kongestatuen ovenfor tribunen på skistadion i Holmenkollen.

Veibeskrivelse: Kjør opp til Holmenkollen nasjonalanlegg og parker på Hopplassen ved Skimuseet. Kjør inn til venstre 300m ovenfor Holmenkollenrestauranten og følg veien mot Hoppbakken, kjør gjennom tunellen under hopptårnet og parker på p-plassen du får på høyre side. Deretter er det 2 min å gå ned til Kongenstatuen.

Kollektiv: Ta T-bane 1 (Frognerseteren) til Holmenkollen, herfra er det 10 min å gå oppover langs veien.

Holmenkollen nasjonalanlegg: Her møter du opp.

Solemskogen: Her møter du opp.

Linderudkollen/Solemskogen

Oppmøtested: Ved Oslo kommunens informasjonstavle, ved inngangen til løypene på utfartsparkeringen innerst på Solemskogen

Veibeskrivelse: Følg Solemskogveien helt til enden. P-plassen ligger på høyre side

Kollektivt: Ta buss nr 56 fra Storo til endestasjonen

Maridalen/Låkeberget: Her møter du opp.

Maridalen/Låkeberget

Oppmøtested: Låkeberget P-plass i Maridalen (første parkering på venstre hånd ca. 2 km fra Brekkekrysset), ved informasjonstavlen til Oslo kommune/ inngangen til lysløypa.

Veibeskrivelse: Fra ring 3 følg Maridalsveien ca. 7 kilometer til du ser Låkeberget parkering på venstre side.

Kollektivt: Ta buss nr 51 og gå av på Låkeberget holdeplass

Skullerud

Oppmøtested: Ved garasjen like foran Skullerudstua

Veibeskrivelse: Kjør Skullerudveien, ta til høyre på Johan Scharffenbergsvei, og ta deretter til høyre på Olaf Helsetvei. Parkering v/ Skullerudstua.

Kollektiv: Gode muligheter for kollektivtransport (T-bane 3)

Skullerudstua: Her møter du opp.

Sognvann

Oppmøtested: Ved kiosken 30 m innenfor bommen på Sognsvann

Veibeskrivelse: Fra Tåsen vía Nordbergveien og Sognsveien. Fra Ullevål Stadion vía Sognsveien. Det er en stor parkeringsplass ved Sognsvann.

Kollektivt: Ta T-bane 5 til Sognsvann.

Sognsvann: Her møter du opp.

Tryvann ved Øvresetertjern

Oppmøtested: Ved Skiforeningens infotavle på høyre side av veien, i retning mot det lille skitrekket

Veibeskrivelse: Kjør forbi Holmenkollen og følg skilting mot Tryvann vinterpark. Øvresetertjern ligger da på høyre side av veien.

Kollektivt: Ta bane 1 (Frognerseteren) til Voksenkollen. Derfra er det 5 minutters gange opp til Øvresetertjern. Når du kommer med t-banen skal du følge gangveien på venstre side. Du må derfor gå over broen som går over t-banelinjen.

Tryvann: Her møter du opp.

Vestmarksetra

Oppmøtested: Ved bommen som ligger til venstre for den første parkeringsplassen ved Franskleiv (starten av lysløypa).

Veibeskrivelse: Fra Billingstad: Billingstadveien til Vestmarkveien. Følg sistnevnte fram til veien ender på Vestmarksetra.

Kollektivt: Buss 245 fra Sandvika til Kattås.

Vestmarkstra: Her møter du opp.