Multisyklene

Ønsker du deg en alt-i-ett-sykkel, kan de nye grussyklene være noe for deg.

Tekst og foto: Magnus Nyløkken

Publisert 23.05.2019

Tidligere handlet mye av grussyklingen i Marka om relativt tunge terrengsykler. De hadde gjerne 26 tommers hjul, rett styre, brede terrengdekk, mange gir og en dempegaffel i front. Slike sykler tar deg sakte men sikkert til topps, og gir deg god trygghet nedover.

– For mange er dette fortsatt et trygt og godt valg, men ønsker du noe litt kvikkere og raskere, bør du ta en titt på de nye grussyklene, sier Skiforeningens sykkelekspert Ola Bustad.

Han har vært en del av sykkelmiljøet i Norge i en mannsalder og har fått med seg trendene og utviklingen opp gjennom årene.

– Før var det et tydeligere skille mellom terrengsykler og landeveissykler, det skillet er i ferd med å viskes ut, forteller Bustad.

Tendensen nå er at du ser flere og flere sykler som har landeveisegenskaper, men som er tilpasset røffere forhold. Disse syklene har mange ulike kallenavn for tiden: grussykkel, blandeveisykkel, eventyrsykkel og gravelsykkel. Uansett hva disse syklene kalles, har de et bredt bruksområde, og de er godt egnet for å sykle på skogsbilveiene i Marka.

Cyclocrossen

La oss spole noen år tilbake i tid: De første bukkestyrene inntok Marka, og de satt som oftest på en såkalt cyclocross. Den største forskjellen på en cyclocross og en landeveissykkel er at dekkene har knaster og større volum enn en tradisjonell landeveissykkel. I tillegg kommer de fleste cyclocrossene med skivebremser, noe for så vidt stadig flere landeveissykler også har. Skivebremser gir rask og kontant oppbremsing under skiftende forhold, det er en stor fordel. Det var bare ett problem med cyclocrossen.

– Cyclocross er en konkurranseform som aller helst bedrives i en relativt kort og gjørmete løype med ulike hindre i Belgia vinterstid. Det bærer også designet av syklene preg av, forklarer Bustad.

Det er fullt mulig å få mange fine sykkelturer i Marka med en cyclocross, men geometrien på disse er aggressiv, og blir derfor mindre komfortabel på de lange turene. Cyclocrossen er også satt opp ganske sparsommelig i utvekslingen på girene. Det gjør at det blir lengre avstand mellom girene, i tillegg til at spennet mellom det tyngste og det letteste ikke blir så langt. Det kan bli tungt muskulært hvis du ikke er i veldig god form. Ofte er de også nedstrippet i designet. Det er dårlig med festemuligheter til skjermer og vesker, og i tillegg er det begrenset hvor store dekk du har plass til i forhold til rammedesignet.

Disse nye syklene har plass til voluminøse dekk som passer veier med all slags underlag.

Den moderne grussykkelen fødes

Stadig flere av de som kjøpte seg cyclocross her til lands var altså ikke i nærheten av å bruke sykkelen til det disse syklene opprinnelig var designet for. I tillegg har den amerikanske trenden bikepacking skutt fart de siste årene. Det handler om å dra på overnattingstur med lett oppakning på sykkelen. Behovet for en ny sykkelkategori meldte seg, og sykkelbransjen svarte med å introdusere ulike grussykler.

Er det et skapt behov?

– Nei, jeg vil ikke si det. Utstyret har endret seg en hel del de siste årene, samtidig som vi bruker sykkelen noe annerledes nå enn tidligere. Stadig flere drar på lange sykkelturer i Marka, samtidig som flere sykler til jobben hele året. Landeveissykling har blitt mer vanlig de siste årene. Det gjør at flere dessuten er komfortable med bukkestyre. Disse nye syklene har plass til voluminøse dekk som passer veier med all slags underlag. Du får blant annet fint plass til piggdekk og skjermer på disse syklene. I tillegg har de fleste av syklene i denne kategorien forskjellige festeanordninger til ulike vesker og så videre. Her har du en alt-i-ett-sykkel. Mange opplever dog større trygghet med rett styre. For dem vil jeg nok fortsatt anbefale en vanlig terreng- eller hybridsykkel, avslutter Bustad.

Tre gode alternativer

Diamant AR

Veil. 11 999,-

Gresvig-kjedens eget husmerke, Diamant, har levert kvalitetssykler til gode priser i en årrekke. I fjor lanserte de Diamant AR som står for adventure road. Dette er en spennende utfordrer i grussykkel-segmentet til en god pris.

• Solid aluminumsramme med karbongaffel.

• Godt synlig ramme. Det er en fordel i
trafikken, spesielt i de mørkere månedene av året.

• Shimano Tiagra 2x10 girsystem.

• Gode hydrauliske bremser.

• Plass til brede dekk.

• Flere festemuligheter for vannflasker og skjermer.

DIAMANT AR

Canyon Grail AL 7.0 SL

Veil. 16 750,- (ferdig fortollet inn i Norge)

Det tyske internettmerket Canyon leverer solide kvalitetssykler til hyggelige priser. Deres serie av grussykler, Grail, består av hele 13 sykler, og prisene starter på litt over 10 000,- og går opp til ca. 40 000,-. Canyon Grail AL 7.0 SL er således av de rimeligere syklene i Grail-serien, men den er godt utstyrt.

• Kvikk og lett aluminiumsramme med karbongaffel.

• Sram Rival 1x11 utveksling på girene (samme sykkel leveres også med 2x10 utveksling om du foretrekker det).

• Solide og gode hydrauliske bremser.

• Plass til brede dekk.

• Mange festemuligheter til flere vannflasker og skjermer.

CANYON GRAIL AL 7.0 SL

Cannondale Topstone APEX 1

Veil. 22 999,-

Cannondale er en av de største merkevarene i sykkelindustrien, og de gjør seg ikke bort når de lager grussykler. Topstone-serien ble lansert før 2019-sesongen, og alle syklene i serien leveres med Cannondales svært gode aluminiumsrammer. Topstone APEX 1 er den dyreste i serien, og den rimeligste Topstone-sykkelen får du for 10 000,-.

• Kvikk og lett aluminumsramme med karbongaffel.

• Sram Apex 1 1x11 utveksling på girene.

• Gode responsive hydrauliske bremser.

• Plass til brede dekk.

• Hev-senk-setepinne. Gir litt ekstra vekt, men gjør det lettere å senke setet i utforkjøringer og i utfordrende terreng. Ikke strengt tatt nødvendig på slike sykler.

• Mange festemuligheter til flere vannflasker og skjermer.

CANNONDALE TOPSTONE APEX 1

Grussykkelens egenskaper:

• Geometrien på disse syklene sammenlignes ofte med såkalte komfortracere. Det vil si at de ikke er for aggressive, og at de er mer komfortable enn en fullblods racer.

• Alle syklene i denne kategorien kommer nå med skivebrems. Det gir kontant og effektiv oppbremsing på alle underlag og under alle forhold.

• Syklene leveres med flere ulike kombinasjoner på girene. Her spiller egen form og preferanser inn. Trenden nå er 1x11 utveksling på girene i motsetning til 2x10 som har vært standard på de fleste sykler de senere årene.

• På mange av disse syklene kan man benytte to hjulstørrelser: vanlig racerhjulstørrelse eller hjul med 27,5 tommer diameter. 27,5 tommer tillater enda mer voluminøse dekk. Felgene er som oftest klargjort for slangeløst oppsett.

• Grussyklene har alt fra rundt 35 millimeter dekkstørrelse til 48 millimeter på 27,5 tommer hjul. Bredere dekk er bedre på grovere underlag.

• De fleste av disse syklene leveres med et utall av festemuligheter for drikkeflasker, vesker og skjermer.

• Syklene leveres ofte med lette og gode aluminiumsrammer. De dyrere syklene i denne kategorien har karbon- og stålrammer.

Grussykkelen har en rekke gode egenskaper. 

Samarbeidspartnere