Gjøvik – Oslo

Lyst på et litt annerledes sykkeleventyr? Sett deg på Gjøvikbanen og nyt tilbaketuren på sykkelsetet.

Tekst og foto: Magnus Nyløkken

Publisert 06.06.2019

Midt i den varmeste sommeren i manns minne var det på tide med en liten luftetur på sykkelen. Planen var å sykle Gjøvik–Oslo med minst mulig trafikk og asfalt og mest mulig grusvei og skau. Etter en behagelig tur med Gjøvikbanen satte vi oss på sykkelsetet. Med unntak av litt feilnavigering inne i Gjøvik ble det ikke tid til den helt store sightseeingen. Det får vi ta en annen gang.

Kongeveien – som bukter seg gjennom flott kulturlandskap. Hvem trenger Toscana når vi har dette?

I døsig ettermiddagssol ble det fine jord­brukslandskapet på Toten tilbakelagt. Etter Eina gikk det stort sett i skogsbilveier med lite trafikk. I Brandbu ble det bunkring av næring og viktige karbohydrater i form av øl til kveldingen.

På høydedraget over Brandbu kom vi inn på turens høydepunkt – Kongeveien – som bukter seg gjennom flott kulturlandskap. Hvem trenger Toscana når vi har dette? I jevn marsjfart passerte vi Tingelstad kirke og Søsterkirkene på Granavollen. Her kunne vi ha funnet oss overnatting med tak over hodet, men vår plan var overnatting under åpen himmel helt nord i Nordmarka.

Et godt stykke ute på kveldingen og ti mil etter at vi dro fra Gjøvik, slo vi leir ved Gjerdingen og følte oss nesten som hjemme. Her var vi godt kjent. Den glovarme sommeren gjorde at det var så som så med fiskelykken, men det gjorde oss fint lite.

Etter en god natts søvn gjensto sjarmøretappen tilbake til byen. Vi passerte Snøploghøgda uten et fnugg av snø i sikte, og ved Hakloa ble det tid til et bad. Drøye 14 mil etter at vi forlot Gjøvik var vi blide og fornøyde tilbake i Oslo.

Sykkelruta: Gjøvik – Vind – Bøverbu – Eina – Åstjern – Brandbu – Granavollen – Lunner kirke – Olum – Gjerdingen – Snøploghøgda – Katnosdammen – Sandungen gård – Hakloa gård – Bjørnholt – Hammeren – Brekke – Oslo.

Samarbeidspartnere