Tett på: Med truger får du en helt egen naturopplevelse.

Nå er det fint å finne frem trugene

Å gå utenom allfarvei og sette egne spor gir en helt egen frihetsfølelse. I Markabutikken har vi nå fått inn truger fra TSL, og vi har testet to av modellene.

Tekst: Hilde Myhrvold Foto: Christine Amdam

Publisert 24.03.2023

Truger byr på et hav av muligheter. Vi liker å si at truger forlenger sesongen. Kanskje er det så sent på sesongen at skiløypene ikke preppes? Kanskje er det vanskelige smøreforhold og du ikke er så gira på å legge på klister? Eller kanskje du føler deg ustø på ski og liker at det går sakte? Har du hytte uten bilvei frem, og kanskje et stykke opp til brønnen for å hente vann? Truger kan være tingen!

I prinsippet kan du gå med truger hvor som helst i Marka eller på fjellet. Ønsker du noe håndfast, kan det være en idé å følge blåmerkede stier som er skiltet og merket for turer i sommerhalvåret. Er det mye snø med mye gjennomslag, er staver med store trinser å anbefale (gjerne teleskopstaver), samt gamasjer.

Det er mange forskjellige typer truger å velge i på markedet. Vi har testet følgende to modeller fra TSL: 305/325/345 Original 2 og SYMBIOZ HYPERFLEX Original 2. Begge selges i Markabutikken, Skiforeningens nettbutikk.

Gøy i snøen: Skiforeningens Hilde Myhrvold liker at man på trugetur kan oppleve Marka på en annen måte.

Teleskopbinding

Generelt for begge TSL-trugene er at de har helstøpte plastrammer med 3D-design som gir god bæring. Alle trugene til TSL er timeglassformede, noe som gjør dem enklere og mer praktiske å gå med. Trugene i testen har samme binding, kalt Original 2. Dette er en teleskopbinding som justeres etter skoen før bruk. Det gir en perfekt tilpasning til sko/fot. Original 2 strammes med en enkel ankelstropp og har BOA-løsning over tå-partiet. BOA er en justerbar vri-knapp for enkel og rask stramming og åpning. Original 2-bindingen er leddet og myk. Det vil si at den følger foten bedre enn en stiv binding, og gir økt komfort og bedre gange.

Trugene kommer i tre størrelser: Modellen 305/325/345 er i størrelsene 305, 325 og 345, mens Symbioz Hyperflex har størrelseangivelse S/M/L. Kort oppsummert er det brukerens vekt og skostørrelse som gir føringer på valg av størrelse.

Om testen

• Dette er ikke en test av truger fra ulike produsenter. Testen må leses som en omtale av hva man får ved kjøp av truger fra TSL.
  • De omtalte modellene finner du i Skiforeningens nettbutikk markabutikken.no.
  • Trugene ble testet på en kald dag med mye, lett nysnø, og senere på en mild dag med tung, våt snø, begge dagene med mye gjennomslag i snøen.
  • Begge modeller er testet i mellomstørrelsen, dvs. størrelse 325 / størrelse M.
  • Hilde Myhrvold som har gjort testen jobber i Skiforeningen og er ivrig bruker av Marka.

Tilpasser seg terrenget

305/325/345 er en truge som er tiltenkt og egner seg godt for en nybegynner. Denne har en 3D-designet ramme som gir gode «klatre»-egenskaper og står godt imot sideveis.

Symbioz Hyperflex er en mer avansert truge. Rammen tilpasser seg terrenget, og gir bedre grep og sikrer bedre stabilitet og feste til snøen og underlaget. Den myke rammen sørger for at kontaktoverflaten til underlaget blir så optimal som det lar seg gjøre. Rammen er avstivet med en termoplastisk ramme som gjør den mer retningsstabil og med bedre sideveis støtte.

Rolig tempo: Farten justerer seg selv på trugetur og man kan gå og prate og nyte naturen sammen.

Kjappe fakta om trugene vi har testet

305/325/345 Original 2

• Rammen er laget i timeglassform som gir god gåkomfort og en mer naturlig gange.
  • Kraftige tenner som gir maksimalt feste på snø og is og sitter godt i bratt terreng. 6 utskiftbare stålpigger.
  • Vekt str. 325 (M): 1932 gram.

SYMBIOZ HYPERFLEX Original 2

• Rammen er laget i Hyperflex-konseptet som gir en hyperfleksibel og lett truge med spesielt godt grep og et mer naturlig steg.
  • Den timeglassformede rammen har termoplastiske forsterkninger som gir god retningsstabilitet.
  • Sidejustering er designet for å passe alle skotyper og omslutter skoen eller støvelen veldig godt.
  • Kraftige fortenner gir maksimalt grep og sitter godt i bratt terreng. 8 stålpigger.
  • Vekt str. M: 2005 gram.

To modeller: Her er trugene vi har testet: Til venstre TSL 305/325/345 , og til høyre TSL SYMBIOZ HYPERFLEX.

Skiforeningens vurdering og anbefaling

Begge modellene var lette å ta av og på. At bindingen kan justeres i forhold til skostørrelse, samt BOA-løsningen for enkel og rask stramming av bindingen i front, gjør at bindingen sitter svært godt på foten. Muligheten for helløft er suveren når du skal gå i bratt terreng over litt tid. At helløftet kan aktiveres ved å trykke ned staven, gjør den funksjonen enkel i bruk.

Vår anbefaling heller mot SYMBIOZ HYPERFLEX, som med en svært fleksibel ramme tilpasser seg underlaget på en fenomenal måte. I tillegg anser vi SYMBIOZ HYPERFLEX for å gi et bedre grep til underlaget, da man får vekt på seks av åtte stålpigger (ved justering av sålen til skostørrelse 38), mens 305/325/345 til sammenlikning får vekt på fire av seks pigger. Dette er uansett to svært gode modeller, der 305/325/345 ligger noe lavere i pris enn SYMBIOZ HYPERFLEX.

skiforeningenlogo

Bli medlem i Skiforeningen

Vi tilrettelegger for gode opplevelser i Marka året rundt.