folkemengde

Knallsesong i Holmenkollen

–  Vi kan endelig si at vi er tilbake på normalnivå, sier daglig leder i Skimuseet, Åslaug Midtdal.

Tekst: Trine Rom Giving Foto: Silja Axelsen

Publisert 12.08.2022

Etter to krevende år, er det gledelig å se yrende liv i Holmenkollen igjen. I juli løste 20 000 personer billett til Skimuseet og hopptårnet. I tillegg kommer besøkende som har Oslopass eller billett via turoperatør.

–Juli ser ut til å bli en av de beste sommermånedene på kanskje 10 år og august er også veldig bra. Det er ingen tvil om at Holmenkollen fortsatt er en av Oslos mest populære destinasjoner, sier Åslaug Midtdal.

Turistene kommer fra fjern og nær og bruker hele anlegget. Skimuseet, hopptårnet og ziplinen er særlig populære, men Midtdal har også fått mange spørsmål om turmulighetene i området.

– Barnefamilier gleder seg over at det er et godt tilbud også til familiens minste, sier hun, og viser særlig til utstillingssuksessen Blåkollen i Skimuseet.

Holmenkollen kultur- og turistanlegg

• Blant Norges mest besøkte destinasjoner
  • Eies av Oslo kommune
  • Skiforeningen eier Skimuseet og drifter også hopptårnet og hoppkafeen.
  • Skiforeningen tilrettelegger for organisert trening og arrangementer i anlegget.

Tilbud

Utsolgt for suvenirer

Omsetningen i hoppkafeen og museumsbutikken har også vært svært god.

– Vi har vært helt utsolgt for flere varer, sier Midtdal, og forteller at spesielt populære varer er kjøleskapsmagneter og pannebånd.

– Først og fremst har vi et viktig forvaltnings- og formidlingsoppdrag. Flere tusen års skihistorie er samlet i Skimuseet og i Holmenkollen, og vi viser hvor viktig ski og friluftsliv har vært og er for Norge, sier Midtdal.

Verdens eldste

Skimuseet er åpnet i 1923 og er verdens eldste spesialmuseum for ski. Samlingen består av omlag 2500 par ski, den eldste - Alvdalsskien - er fra år 600. Mange av skiene har tilhørt våre fremste idrettsutøvere og medlemmer av kongefamilien. Skimuseet har også utstyr fra polarekspedisjonene til Fridtjof Nansen, Roald Amundsen og Børge Ousland.

Barnas favoritt: Aktivitetsutstillingen Blåkollen. Foto: Trine Rom Giving