– Det er ikke noe å si på interessen og folks markakunnskap!
Skiforeningens løypesjef Kristine Grønlund (29) ler hjertelig. Et av de store løftene i høstens løypearbeid har vært utbedringen av den beryktede bakken mellom Frognerseteren og Kikut.
Bakken, nærmere bestemt mellom Langmyra og Blankvannsbråtan, er sterkt trafikkert. Og smal. Og bratt. Det har gitt høy knall- og fallprofil og ugrei brekke-statistikk.
Skiforeningen har lenge ønsket å utbedre her. I år kom de nødvendige tillatelsene.
Nå er Slaktern klar for vinteren. Eller – heter’n egentlig Slaktern?
Er ikke dette selveste Kjøkkenveien?
Eller hva med Slakterkleivene? Slakterkleiva?
Mange har engasjert seg i navningen. Grønlund har svaret.
Mer om historikken her: https://lokalhistoriewiki.no/wiki/Slaktern_(Nordmarka)
Det er medlemmenes støtte som gjør utbedringsarbeidet i Slakteren mulig.
Her kan du støtte arbeidet vårt.
Som medlem får du også en rekke gode fordeler.
– I alle kilder, inkludert Skiforeningens årbøker, er Kjøkkenveien dagens hovedløype fra Langmyra til Blankvann. Det er her vi har utbedret nå. Noen kaller feilaktig denne bratte kneika ned til Blankvann for Slakterkleiva. Dette er en misforståelse.
– Forvirrende; hvor kommer da navnet Slaktern inn i bildet?
– Folk sier som oftest Slaktern og ikke Kjøkkenveien i dag. Selv om Kjøkkenveien altså var det opprinnelige navnet. Kjøkkenveien ble tidligere sett på som en bakke for pyser.
– Men den er jo kjempebratt!
– Jo, men tidligere gikk det i tillegg en annen skiløype litt lenger vest, fra gården Slakteren og ned til Blankvann. Den het Slakterkleiva, og gikk i skogen fra Oddhytta/Slaktervollen og ned til Blankvann. Om du vil ha detaljene.
Her snakker vi om en virkelig bratt bakke, mener Grønlund. Denne løypa er borte nå.
– Så Kjøkkenveien, aka Slaktern, har arvet et navn fra en enda brattere og tidligere skiløype som gikk like borti hogget her?
– Ja, sånn er det blitt. Kjøkkenveien er blitt til Slaktern på folkemunne. Og det har nok alt med den tøffe bakke-profilen å gjøre. Navnet Slaktern høres kanskje litt megetsigende og stilig ut for dagens trasé.
– Men er det slutt på knall og fall her?
– Det kan jeg overhode ikke garantere. Men den er kraftig utbedret av oss i høst. Jeg håper de som ikke har turt å kjøre ned bakken før, nå ser at forholdene er mye, mye bedre.