Utmerkelser: Fra venstre: Jan Petter Jonstad, Gunnar Lingjerde, Merete Christiansen, Georg Szyperski, Carsten Sæther, Inger Skaurum Frydendal og Eldar Roppen. Eva Sannum og Kristine Klaveness var ikke tilstede.

Disse mottok Skiforeningens heders-bevisninger

På Skiforeningens generalforsamling ble Carsten Sæther og Georg Szyperski tildelt Birkebeinerplaketten for sin innsats som frivillige for Skiforeningen. I tillegg ble det utdelt syv sølvnåler.

Tekst og foto: Christine Amdam

Publisert 10.05.2023

Birkebeinerplaketten med gullnål kan tildeles enkeltpersoner for fortjenestefullt arbeid for Skiforeningen, og/eller utbredelse av skisport og friluftsliv. Under Skiforeningens generalforsamling tirsdag 9. mai ble hedersbevisningene delt ut.

Birkebeinerplakett med gullnål

Carsten Sæther

Carsten Sæther har jobbet som frivillig i Skiforeningen og Holmenkollen 1982. Han har utmerket seg som arrangementssjef for Barnas Holmenkolldag i en årrekke, hvor han har lagt ned utallige arbeidstimer, alltid med en målsetting om å lage verdens beste barneskirenn. Carsten har også levert viktige bidrag til gjennomføringen av World Cup, samt stilt opp som frivillig på andre arrangementer i regi av Skiforeningen. Carsten er en kompetent, engasjert og lun leder for en stor stab av frivillige, og har alltid samarbeidet tett og godt med Skiforeningens administrasjon. Han er svært opptatt av at de frivillige skal ha det bra og kjenne at jobben de gjør og innsatsen de legger ned er verdifull.

Lang og tro tjeneste: Her mottar Carsten Sæther Birkebeinerplakett og gullnål fra Skiforeningens styreleder Bodil Høstmælingen.

Georg Szyperski

Georg Szyperski har vært frivillig i Skiforeningen og Holmenkollen siden 1972 og bidratt til gjennomføringen av samtlige 50 utgaver av Barnas Holmenkolldag. Georg har også jobbet som frivillig på Holmenkollmarsjen siden 1974, samt på World Cup siden 1972. Som nestkommanderende for Erik Telnes i seksjon for trafikk og parkering, er Georg en nærmest uerstattelig ressurs, med mye kunnskap, erfaring og evne til å finne gode løsninger på små og store transport- og logistikkutfordringer. Han er et arbeidsjern i ordets rette forstand, alltid positiv, samvittighetsfull og en viktig kollega for både andre frivillige og Skiforeningens administrasjon.  Georg fikk sølvnålen i 2016.

Frivillig innsats: Georg omtales som et arbeidsjern, og har særlig utmerket seg med innsats innenfor transport og logistikk på Skiforeningens kjernearrangementer.

Paal Alme

Alme har ledet Skiforeningens barmarksgruppe siden 1975. Barmarksgruppen ble opprettet av Skiforeningen som et treningstilbud for medlemmene, og har siden levd videre i egen regi. Gruppen har treninger hele året, og Paal har ledet treninger for gruppen i 48 år. Medlemmer av treningsgruppen beskriver Paal som treneren med stor T, med et sosialt blikk for deltakernes ve og vel, deres form og helse. Paal har vært gruppens samlingspunkt, muntrasjonsråd, temadriver og klare leder av gruppens sosiale sammenkomster hver høst og vår, og fikk tildelt Skiforeningens sølvnål etter 25 års innsats.

Sølvnålen

Skiforeningens sølvnål kan tildeles personer som i lengre tid har utvist særlig interesse for foreningen og dens formål. Styremedlemmer tildeles sølvnålen etter endt styreperiode. Ansatte tildeles sølvnålen etter 25 års ansettelse.

Disse ble tildelt sølvnålen:

• Merete Christiansen, mangeårig frivillig for Skiforeningen, spesielt utmerket seg med utrettelig innsats og engasjement på Barnas Holmenkolldag og Holmenkollmarsjen.
  • Inger Skaurum Frydendal, mangeårig frivillig for Skiforeningen, soneleder på Barnas Holmenkolldag.
  • Eldar Roppen, mangeårig frivillig for Skiforeningen, kjent fjes i Marka med smøreservice.
  • Gunnar Lingjerde, mangeårig frivillig for Skiforeningen, spesielt viktig for aktivitet i Romeriksåsene.
  • Jan Petter Jonstad, mangeårig frivillig for Skiforeningen og leder for ØX.
  • Eva Sannum, avtroppende styremedlem.
  • Kristine Klaveness, avtroppende styremedlem.