Medlem

Løypebasen går ikke i sommerdvale

Både utstyr og løyper trenger omtanke og vedlikehold om sommeren.

Tekst og foto: Magnus Nyløkken

Sesongens siste spor er satt for lengst, men langt inne i Oppegårds skoger står et titalls snøscootere lydig plassert på et jorde. Gradestokken viser opptil flere røde - mai måned er i gang for fullt. Selv om snøen for lengst har forsvunnet er Skiforeningens løypebaser i godt driv. Den årlige ”scootermekken” er i gang.

- Som regel planlegger vi sommerens gjøremål mens vi preparerer løypene om vinteren. Da ser vi hvilke partier som trenger en kjærlig hånd. Ikke sjelden begynner vi utbedringer mens det fortsatt ligger litt snø igjen i april. Vi fokuserer på at skiløperne skal få en best mulig opplevelse når de koser seg i sporet, sier Petter Biong, løypebas i Nordmarka nord.

LES MER: Slik blir et skispor til - bli med løypebasen på jobb!

Det  er ingen tvil om at løypebasene tar jobben alvorlig. De er lidenskapelig opptatt av "skiløperne sine". Heldigvis er gutta opptatt av å smile og le litt innimellom også. Det merkes godt denne dagen i mai. Latteren sitter løst, og når lunsjen skal fortæres er det ikke få historier som utveksles over bordet - i en eim av motorolje.

Løypebas i Sørmarka, Bjørn Ekornås, har invitert oss til sin ”hule”.  Garasjen er ikke stor, men med 40 års fartstid i tjenesten har garasjen rukket å få mye sjel.

– Du veit, da jeg begynte hadde vi så vidt startet med å bruke maskiner til løypearbeidet, nå er vi utstyrt med gps’er og driver med avansert snøproduksjonsutstyr. Det er klart at alt dette utstyret trenger vedlikehold. Det bruker vi mye av tiden på om sommeren, sier Ekornås.

Etter hvert som dagen går, får hver og én scooter en sårt tiltrengt overhaling. Det er tydelig at det er viktig for løypebasene å stelle pent med maskinene sine. – Dette er de nærmeste kollegene vi har, det er klart vi må stelle pent med de, sier Petter Biong.

– Jobben kan være ensom til tider, og det er viktig at vi kan stole 100% på maskinene vi bruker. Det er ikke noe særlig å få maskinhavari i minus 20 langt inne i Marka. Da er gode råd dyre, forteller Petter.

SE VIDEO: Løypebasenes årlige "scootermekk"

Også løypesjef Hege Sheriff er tilstede denne dagen. Hun forsøker å holde sånn noenlunde styr på både scootere og løypebaser, og det er ikke helt godt å si hvem av de det er lettest å holde styr på. – Dette er en viktig vedlikeholdsjobb, det er ikke få kilometer disse maskinene går i løpet av en sesong, forteller løypesjef Hege.

Og tar vi en titt på statistikken over årets sesong har hun helt rett i det. Det er ikke rent få kilometer med løype som ble kjørt i sesongen 2014/15.  Faktisk fikk løypebasene i Skiforeningen kjørt 10 000 flere kilometer med løype enn sesongen før. I det hele tatt var skisesongen ganske bra sist sesong. Skiforeningen loggførte 97 skidager i Nordmarka i år mot 81 skidager i 2013/14 sesongen.

Det er tydelig at løypebasene i Skiforeningen setter pris på å få kjrt mange kilometer med løyper i løpet av skisesongen. Som nevnt sitter latteren løst, og det er liten tvil om at gutta rundt bordet vet at de har drømmejobben.

– Det er ikke mange dagene som er like – det er helt sikkert, forteller Bjørn Ekornås. Han har lengst fartstid i tjenesten, og er snart på vei ut i pensjonistenes rekker.

– Utviklingen på utstyret vi bruker har vært helt utrolig på de 40 årene jeg har jobbet som løypebas, men  hovedmålet med jobben vi  gjør er fortsatt den samme; vi skal legge best mulig tilrette for alle som vil ut på ski.
Løypebas i Sørmarka, Bjørn Ekornås