Middelalderkirker og pilegrimsveg

Falang bru ved Pilegrimsleden

Foto: Eivind Molde / Skiforeningen, 09.08.2018

Hadelandsåsene

Historiske Granavollen og Pilegrimsleden over Hadeland - det blir mye spennende å se på denne rundturen fra Lunner.

Vi starter i krysset nord for Lunner stasjon. Herfra sykler vi nordover Korsrudlinna, og snart blir det stigning. Det er 2 kilometer med oppoverbakke (rundt 135 høgdemeter) fram til Solheimstorget. På veg oppover har vi fin utsikt over kulturlandskapet.

Vi tar til høgre, og følger Kongevegen nordover forbi gården Åslund. Ved Enlien får vi kjempefin utsikt mot Ålsbygda og Gran.

I krysset rett etter den tidligere skolen på Granlund (nå barnehage), tar vi til høgre. Vi følger Vienlinna mot nordøst 400 meter, og tar så Granåsvegen til venstre. Vi tar til høgre i et kryss, og er straks framme i Gammevegen. Vi tar til venstre her, og tar av 100 meter seinere til høgre på Granåsvegen.

På veg nordover har vi fin utsikt ned i Viggadalen. Snart er vi framme på Granavollen, et historisk svært interessant sted, med to middelalderkirker, gjestgiveri, galleri og pilegrimssenter.

Etter en pause her, sykler vi videre mot sørvest. Vi triller ned Vollgutua og sykler videre gjennom Helgumsdalen og Molinna. På høgre side ser vi Sølvsberget, et landemerke på denne delen av Hadeland.

Ved Mo befinner vi oss rett sør for Sølvsberget. Her er det skiltet veg til parkeringsplassen der det går merket fotrute til toppen. Man kan sykle opp dersom man er forsiktig. Fra toppen er det fantastisk utsikt til alle kanter. Det sies at Sølvsberget er en gammel vulkan.

Rett etter at bebyggelsen her er passert, kommer vi til et kryss der vi skal ta til venstre. Vi sykler sørover Falangvegen, først gjennom kulturlandskap, og så skog. Snart krysser vi Falangsbekken, som renner mellom Øvre og Nedre Falangtjern. Krysningen skjer på en staselig steinhvelvsbru. Det ha vært slike bruer her gjennom flere hundre år. Falang bru, slik vi ser den i dag, stod klar i 1834, og ble restaurert i 2010. Den bergenske hovedveg, som er den gamle hovedvegen mellom Oslo og Trondheim, går her. Pilegrimsleden følger også dette gamle vegfaret. Det er satt opp både informasjonsskilt, benker og bord ved brua.

På veg videre opp bakkene får vi etter hvert fin utsikt tilbake mot Sølvsberget og Hadelands myke landskap. Mot slutten av stigningen kan vi også nyte utsikten vestover mot Randsfjorden.

Vi passerer Grindastua, krysser Kittelsrudtoppen og sykler ned bakkene ved garden Kittelsrud. Men straks blir det motbakke igjen, opp Heierkleiva. Ved gården Velo går det nedover i en krapp sving. Deretter tar vi til venstre i første kryss. Her forlater vi Pilegrimsleden, vi sykler østover, og litt oppover, gjennom det flotte kulturlandskapet i Sognsbygda. Her er det nydelig utsikt ned mot Randsfjorden og Jevnaker.

Snart kan vi la sykkelen trille av seg selv, og vi tar vil venstre når vi er nede i Grindvollinna. Vi sykler østover på øversida av Sverigetjern, og kommer fram til krysset mellom Grindvollgata og Grindvollinna på Grindvoll.

Herfra skal vi videre østover, og turen fortsetter gjennom Grindvollinna helt til vi når Lunnerlinna. Det er litt stigning på første del av denne strekningen. Snur vi oss, får vi etter hvert god utsikt vestover. Ved Kjevlingen er det gode bademuligheter.

Når vi har passert parkeringsplassen nedenfor Lunner barneskole, og er inne på Lunnerlinna, tar vi til venstre. Nå er det bare å trille ned bakkene, og dermed er vi tilbake der turen startet.

Se ruter turen består av

Navn Fra Til Lengde
Lunner - Solheimstorget - Granlund Lunner Granlund 5,6 km