Skolerunden

Furuskog ved Dromås

Foto: Jan Kåre Melsæther , 11.02.2006

Krokskogen - Hole

Lommedalen er et snøhull, og et eldorado for Bærums mange skiløpere. De fleste reiser nok helt nord i dalen for sine skiturer, særlig til Guriby, By og Tobonn. Men også i åsene på vestsiden er det fine løyper, og herfra kan en komme seg langt inn på Krokskogen. Turen vi her skal ut på, er imidlertid en ganske kort runde, men den byr på morsomt og noe kupert terreng.

Vi starter ved Lommedalen skole, og tar løypa opp gjennom skogen til møtet med Gaupebergveien, som på noen kart heter Bjerkeveien. Istedenfor å følge rødmerkingen inn i skogen på den andre siden av veien, tar vi til venstre, og går på den brøytede veien i ca. hundre meter. Da er vi fremme ved en bom, og der fortsetter prepareringen.

På denne skogsbilveien går vi nå i stigende terreng, frem til løypekrysset vest for Trulsrudkollen. Vi svinger til høyre, og får ganske lett terreng forbi Gaupeberget og opp mot Dromåsen. Ferden går videre nordover, og når vi nærmer oss Jonsrudtjern, svinger løypa øst for dette idet vi får en liten utforbakke.

Når vi kommer frem til løypedelet ved Rognliakrysset, er vi på turens nordligst punkt, og vi går videre mot høyre i sørøstlig retning. Det er for det meste nedover frem til møtet med Gaupebergveien, og når vi er kommet dit, kjenner vi oss igjen. Den siste delen av turen går ned til Lommedalen skole, og vi følger da samme løype som den vi startet turen i.

Se løyper turen består av

Navn Fra Til Sist preparert Lengde
Lommedalen skole - Gaupebergveien Lommedalen skole Gaupebergveien 19.03.2024 2,2 km
Gaupebergveien - Jonsrudtjern - Rognliakrysset Gaupebergveien Rognliakrysset 19.03.2024 4,8 km