I grenseland mellom Hurdal og Totenåsen

Utsikt mot Høversjøen

Foto: Thore Knudsen, 31.08.2014

Hurdal - Feiring

Dette er en krevende tur, både hva lengde (55,5 kilometer) og høydemetere (nesten 500) angår. Men turen har mye å by på: Her får du med deg kulturlandskapet ved Hurdalssjøen, gammelt finnestrøk i Skrukkelia, de store skogene på Totenåsen, vakre skogsvann og fine utsiktspunkter. Her er muligheter for både bading og fisking, på sensommeren og høsten kan du finne både blåbær, bringebær, multe og tyttebær helt i vegkanten.

Hvis du synes turen er vel lang og høydemeterene vel mange, og du har noen å samarbeide med om henting av bil, er det en mulighet å starte turen ved Nordenga i Skrukkelia. Kjør i så fall Svartungsvegen til bommen ved Nordenga og start der. Da sparer du vel ei mil og omtrent 300 høydemetere.

Turen starter sentralt ved Hurdal kirke. Den første mila følger den fylkesveg 180 i retning Brandbu. Det starter flatt, men det er ikke lenge før vegen begynner å stige. Omtrent 4 kilometer fra kirken sykler du over Fjellsjøelva. Nedenfor vegen finner du det som skal være det høyeste fossefallet i Akershus.

Du får et rolig parti langs Skrukkelisjøen til du etter et par km har ei bussbu til venstre og vegen du skal opp, Svartungsvegen, til høyre. Her finner du etter hvert en del bebyggelse. Dette er bruk som innvandrende finner slo seg ned på på 16- og 1700-tallet. Skrukkelia regnes som den mest kjente finnegrenda vest for Finnskogen.

Du fortsetter Svartungsvegen videre, forbi bommen ved Nordenga, forbi Damtjennet og Vesle Damtjennet til du når Bjørtjenn. Der skal du til høyre langs Veslesvartungsvegen. Den følger du forbi Vesle Svartungen, forbi en bom til du når et vegkryss. Der holder du til venstre, og snart har du Store Svartungen foran deg. Etter noen hundre meter svinger vegen bort fra sjøen, og du får atter motbakker å bryne deg på. På toppen er du 672 moh., og du har nådd turens høgeste punkt. Her treffer du også på Totenåsstien. Den hører til DNTs stinett, starter ved Evjua ved Mjøsa, går over hele Totenåsen før den ender på Lygna.

Nå følger et par kilometer med nedoverbakke før du kommer til et kryss der du skal skarpt til høyre retning Lønsjøen og Bergsjøen. Når du er litt sør for Bergsjøen, kommer du til et nytt kryss der du skal til venstre. Etter hvert stiger vegen og på toppen er du 666 moh. Du er nå like ved Høverdalskampen (708 moh.), og setter du fra deg sykkelen og går litt i området, finner du flere flotte utsiktspunkter, bl.a. ned på Høversjøen som du vil sykle langs litt senere.

Du skal nå ned fra åsen. Her er det bratt, så her gjelder det å ha bremsene i orden! Etter omtrent 3,9 kilometer er du nede på vegen som går fra Lensbygda på Toten til Hurdal. Du skal nå sørover, altså tar du til høyre ut på denne vegen. Kikker du opp på lia foran deg, ser du opp på vegen du nå nettopp har syklet.

Det går lett nedover mot Høversjøen. Det er ikke så mange fastboende langs sjøen lenger, men engang bodde det såpass mange her at grenda hadde egen skole. Skolen står den dag i dag, men er nå privat feriested.

I sørenden av Høversjøen sykler du inn i Akershus og Hurdal kommune igjen. Ganske snart kommer du til Rognlisaga. Dette er et av Hurdals klenodier som er vel verdt en stopp. Det er satt opp ei INFO-tavle der du finner litt om sagas historie. Vegen videre går gjennom grenda Erikstellet, du passere Mølledammen med ei tidligere mølle, videre den største garden i Hurdal, Flaen, du krysser Steinsjøelva ved Haugbrua, sykler forbi Hurdal Verk og når Hurdal torg. I rundkjøringa her holder du til høyre. Snart har du Hurdalssjøen på venstre hånd, og like før du når kirken har du mulighet, hvis du synes luft- og vanntemperatur er passe behagelig, å ta en dukkert ved Meieriodden badeplass.

Hurdal kirke - Skrukkelisjøen (Svartungsvegskillet) Hurdal kirke Skrukkelisjøen 10,6 km
Skrukkelisjøen (Svartungsvegskillet) - Bjørtjenn (Vesle Svartungen) Skrukkelisjøen Bjørtjenn 4,8 km
Bjørtjenn (Vesle Svartungen) - Lønsjøen Bjørtjenn Lønsjøen 7,5 km
Jenssætra - Lønsjøen Lønsjøen Jenssætra 9,7 km
Rognlivegskillet - Høversjøen - Jenssætra Jenssætra Rognlia 11,7 km
Haugbrua - Rognlivegskillet Rognlia Haugbrua 4,3 km
Hurdal torg - Haugbrua Haugbrua Hurdal 3,5 km
Hurdal torg - Hurdal kirke Hurdal Hurdal kirke 3,4 km

Hurdal kirke - Skrukkelisjøen (Svartungsvegskillet)

Hurdal kirke

Skrukkelisjøen

Skrukkelisjøen (Svartungsvegskillet) - Bjørtjenn (Vesle Svartungen)