Egilrunden

Inn i Egil-runden

Foto: Eivind Molde / Skiforeningen, 26.12.2012

Eidsvoll - Nes

Dette er en fin rundtur i skogsterreng og gjennom Nes Skianlegg. Legg gjerne inn en rast ved Egilbua før du legger ut på den siste kilometeren tilbake til utgangspunktet.

Egilrunden har sitt navn etter Egil Molstad, som la ned mye arbeid for å holde turløypene i området i orden. Og Egilbua er satt opp til minne om ham på et av hans favorittsteder.

Løypa går i stigende terreng nordover fra Den gule grinda til den etter 1,4 km kommer inn i søndre vending i skianlegget. I skianlegget kan du velge traseen ned mot snøbrettbakken eller ta den bratte stigningen over Tofjellet. Deretter går du videre til nordre vending og følg turløypeskiltingen ut av anlegget.

Ca. 100 meter etter utgangen fra skianlegget følger du Egilrunden-skiltingen og tar av til venstre, fortsetter videre langs Lågsjøen og tar igjen til venstre vest for Lågsjøen i løypekrysset med tilsluttende løype fra Ihle.

Derfra følger løypa en trasé i lett, variert skogsterreng og kommer du fram til Egilbua. Dette er en fin plass for en rast med flott utsikt mot Ihlegrenda og vestsiden av Fenstad. Fra Egilbua videre til startpunktet ved Den gule grinda er det 1 km, i et terreng med mye utforkjøring.

Se løyper turen består av

Navn Fra Til Sist preparert Lengde
Den gule grinda - Nes skianlegg Den gule grinda Nes skianlegg 19.02.2024 2,7 km
Den gule grinda - Lågsjøen - Nes skianlegg Nes skianlegg Den gule grinda 22.01.2023 4,7 km