Bøhnshytta - Atthaldsdammen - Holmtjennet - Skomakartjennet

Hurdal - Feiring

Denne sykkelruta starter i krysset ved Bøhnshytta. Kommer du opp hit i rute 940 fra Feiring eller rute 941 fra fra Almelihaugen ved Almelia, tar du til høyre - kommer du fra Skomakartjennet (rute 942) svinger du til venstre for å komme inn på denne ruta. Det er skiltet mot Feiring jernverk i krysset.

Vegen går i nordøstlig retning, gjennom lett terreng. En knapp kilometer fra start kommer du fram til Bladtjennet, og sykler langs nordsiden av vannet. Rundt 1,5 kilometer senere får du Atthaldsdammen på høyre side. Ved den østre enden av vannet ender skogsbilvegen. Her er det en romslig parkeringsplass, og fint å raste. Herfra går det sti inn til Feiring jernverk. Ifølge skilt er det 15 minutter å gå.

Vår rute går videre på sti. Du følger skiltingen mot Øverbygda. Stien er godt merket. Det er litt stigning i starten. Litt etter at du har passert en hytte som ligger på venstre side, deler stien seg, og her holder du til venstre. Snart får du Alnesseter på høyre side. Nå er det mer veg enn sti du sykler på, og mens stien går videre gjennom skogen, følger du denne vegen ned en bakke.

Her tar du til venstre på god grusveg, og nå må du forberede deg på en del stigning. Riktig nok er det bare svak stigning i starten, inn til Midttjennet og Holmtjennet. Ved Holmtjennet er det flere steder hvor det er fint å raste. Benker og bord er satt opp ved vannet.

Helt i nord, rett før elva, skal du ta av fra grusvegen, opp til høyre. Nå venter 400 meter på sti i oppoverbakke. Har det regnet nylig, kan det være litt bløtt nederst. Nedenfor Dalkollen kommer du inn på skogsbilveg igjen (Kolldalsvegen), og stigningen fortsetter i en kilometer til. Her ved Skomakarbakken flater vegen ut.

Herfra går det sti opp til St. Pauls gruve og Skreikampen. Ved Atthaldsdammen var du på rutas laveste punkt, rundt 450 meter over havet. Nå har du «klatret» opp til ca. 570 meters høyde.

Nå kan du derimot trille lett ned bakken til Skomakartjennet. I krysset i bunnen av bakken tar du til venstre, og like etter - i neste kryss, ender denne ruta. Tar du til venstre her, kan du følge rute 942 til forbi Langtjennet, tilbake til rutas startpunkt ved Bøhnshytta. Tar du til høyre, kan du fortsette inn til Bergersetra, videre forbi Bjønnhaugen, gjennom Skreifjella og ned til Fjellhaug (rute 949).

Velkommen til Bøhnshytta

Foto: Eivind Molde / Skiforeningen, 13.07.2017

Dalen - Skomakartjennet 3,1 km Skogsbilvei/turvei Hurdal - Feiring
Vangen - Holmtjennet - Skomakartjennet 3,8 km Skogsbilvei/turvei og trillesti/løypetrasé Hurdal - Feiring
Skomakartjennet - Bjønnhaugen - Fjellhaug 12,1 km Offentlig vei, skogsbilvei/turvei og trillesti/løypetrasé Hurdal - Feiring
Bøhnshytta - Langtjennet - Skomakartjennet 4 km Skogsbilvei/turvei Hurdal - Feiring

Dalen - Skomakartjennet

Vangen - Holmtjennet - Skomakartjennet

Skomakartjennet - Bjønnhaugen - Fjellhaug

Hurdal - Feiring

Offentlig vei, skogsbilvei/turvei og trillesti/løypetrasé