Lygna - Lygnalia - Badstuvegen [Lygnalivegen]

Område: Hadelandsåsene
Lengde: 4.3 km

Oversiktskart

Utgangspuntet for denne sykkelruta er Lygna, nærmere bestemt ved Lygnasæter Hotell. Det er en fin rute som går gjennom lett terreng, med en del nedoverbakke mot slutten.

Fra plassen framfor hotellet sykler vi først bort til den store parkeringsplassen der skiløypene starter. Her holder vi til venstre, og sykler forbi en bom. Vi har campingen på høgre side og følger skiltingen til Lygna hyttegrend. Både i første og andre kryss etter parkeringsplassen sykler vi rett fram. Dermed kommer vi inn i hyttegrenda.

Det er Lygnalivegen vi har syklet på fram til nå, og vi holder oss på den helt til Lygnalia. Dette er en god grusveg med lite trafikk. Etter Lygna hyttegrend går det svakt nedover, og etter hvert får vi god utsikt over Hadelands åser. Midt i bakken er det satt opp en gapahuk, så her er det fint å raste.

Vi kommer så fram til Lygnalia, der et stort hytteområde er under utbygging. Her krysser vi elva Skjerva, og tar ned til venstre. Også her er det fin utsikt.

Nå går det bratt ned til Badstuvegen. Fra krysset her kan vi fortsette mot venstre til Svera (rute 304) - eller vi kan ta til høgre, og følge rute 954 til Amundrud evt. videre ned til Jaren eller Brandbu.

Et alternativ til ruta som her er beskrevet, er rute 898, som går på "plankesti" på mesteparten av strekningen mellom Lygna hyttegrend og Lygnalia.

Tilknyttede ruter og turer

Nr Navn Fra Til Lengde i km

Adkomstinformasjon

Slik reiser du til og fra Lygna