Over Melbyhøgda til Hurdal [Høgdevegen]

Utsikt fra Melbyhøgda - høst

Foto: Thore Knudsen, 29.09.2013

Hurdal - Feiring

Høgdevegen er den gamle ferdselsvegen mellom Feiring og Hurdal. Den går mellom Melby i Feiring og Melby i Hurdal. Akershus fylkeskommune har gitt den status som kulturveg. Fram til 1886 var dette postveg til Hurdal på den tida av året da Mjøsa var isfri. I dag er Høgdevegen en populær turveg. Vi skal sykle denne historiske vegen - og fra Hurdal returnerer vi langs flere idylliske vann.

Første etappe går opp til Melbyhøgda. Og her er det bratt! I løpet av vel 3 kilometer skal vi opp ca. 350 høydemeter. Vi starter i krysset mellom Feiringvegen og Kjerkelinna. På veg opp Kjerkelinna passerer vi Feiring kirke og følger vegen gjennom en kraftig venstresving - før vi så er framme ved gården Melby. 100 meter senere tar vi av fra Kjerkelinna, opp til venstre.

Etter tre hundre meter passer vi på å holde til høyre, og fortsetter oppover langs et jorde. Her er det sti/traktorveg, og siden det også blir svært bratt etter hvert, vil nok de fleste foretrekke å trille sykkelen opp lia.

Vel oppe på Melbyhøgda (535 moh.) har vi fin utsikt tilbake mot Mjøsa. Her er det fint å ta seg en rast. Så skal vi videre vestover, først i nedoverbakke på nordsida av Høgdeputten. Snart får vi den gamle finneplassen Heslevoll på høyre side. Like etterpå tar skiløypetraseen av mot høyre.

Men vi holder til venstre her, og fortsetter på det noe «rufsete» underlaget ned Brurbakken, der det er satt opp bord og benker. Har kan man nyte utsikten ned på det nordre Brågåtjennet, Agavannet, Røtjennet og i bakgrunnen Fjellsjøkampen, Bjønnåsen og Torsæterkampen.

Navnet Brurbakken er knyttet til et gammelt sagn: Et brudefølge red over åsen fra Feiring til Hurdal, hvor bryllupet mellom ei jente fra Feiring og en gutt fra Hurdal skulle stå. Plutselig var bruden borte. Det ble leita både lenge og vel, men de ga opp da de skjønte at jenta «var tatt i berget». Nå skal det vel mye til at det var huldra som kidnappa bruden. Mer sannsynlig er det at bruden ikke ville ha hurdølingen, og fikk sin utkårede til å utføre et bruderov. Det fins også andre sagn om Brurbakken, bl.a. at det var ei ulykke som hendte her.

I bunnen av bakken befinner vi oss mellom det nordre og det søndre Brågåtjennet. Etter litt stigning, følger vi traseen mot høyre, før det så går bratt ned til Holtjennet. Ved Holtjennet var det en gang fastboende. Sannsynligvis var det en finne som først slo seg ned her sist på 1600-tallet. Garden ble hetende Holtjenn som tjernet like ved. Senere ble den delt i Søndre og Nordre Holtjenn, og til og med folketellingen i 1865 vet vi det bodde folk her.

Vi kommer inn på grusveg, og tar til venstre. Snart er vi framme i krysset der Østligrindvegen og Tisjøvegen møtes. Her holder vi til høyre, og gjør oss klar for nedkjøringen til Hurdal. Etter snaut 200 meter er det et kryss. Vegen til høyre går inn på hyttefeltet Ekralia, men vi sykler ned kneika til venstre. Når vi når ei hytte på venstre hånd, svinger vi av grusvegen og over på traktorvegen. Etter hvert ser vi ei hytte oppe på en bakketopp til høyre. Vi skal gjennom leet og opp dit. Etter vel 400 meter kommer vi til grusveg der vi svinger skarpt til venstre. Så er det bare å slippe seg utfor og håpe på at bremsene på sykkelen fungerer bra.

Her i området er det flere Melby-navn, både Melbybråten, Melbybakken, og Nordre og Nedre Melby. Vi har altså kommet oss over fra Melby i Feiring til Melby i Hurdal nå, og triller videre forbi Hurdal skisenter og ned til Haugbrua, der Steinsjøelva renner ut i Hurdalselva.

Her tar vi til venstre. Turen videre trenger en langt mindre detaljert beskrivelse. Nå skal vi nemlig følge bilvegen til Hurdal torg, og deretter til venstre mot Minnesund. Det er stigning opp til Hermodts plass, et kjent startsted for skifolket vinterstid. Vi får Vålsjøen og senere Tisjøen på venstre side, og når det begynner å gå nedover, må vi forberede oss på å skifte retning.

Et par kilometer etter Tisjøen er det slutt på asfalten. Her tar vi av på venstre side, opp en bakke. Fra Haugbrua og hit er det ca. 12 kilometer. Etter et par kilometer i oppoverbakke, flater det ut, og vi fortsetter nordover åsen i lett terreng.

Vi passerer fire idylliske vann på vår veg - Store Byua, Vesle Byua, Søndre og Nordre Morttjennet. Her er det fine muligheter for rasting. I krysset nord for siste vann tar vi til høyre, og følger skogsbilvegen i stigning til Melbyhøgda. Etter hvert blir vegen dårligere, mer som en trakotorveg, og mot slutten av denne strekningen blir det noe steinete.

På veg nordover kommer vi til et skilt som viser veg til Trøllkjerka. Dette er noen spesielle fjellformasjoner som en dugnadsgjeng fra Feiring har gjort til et populært turmål, bl.a. ved å lage til bålplass og sette opp gapahuk. Ta gjerne en avstikker dit!

Etter at Høgdeputten er passert, er vi straks tilbake på Melbyhøgda, og da er det bare å følge Høgdevegen ned til Feiring igjen.

Feiring - Melbyhøgda [Høgdevegen] Feiring Melbyhøgda 3,3 km
Melbyhøgda - Brurbakken - Holtjennet [Høgdevegen] Melbyhøgda Holtjennet 2,5 km
Haugbrua - Holtjennet Holtjennet Haugbrua 3,5 km
Hurdal torg - Haugbrua Haugbrua Hurdal 3,5 km
Hurdal torg - Siridalsvegen Hurdal Siridalsvegen 2,1 km
Siridalsvegen - Hermodts plass Siridalsvegen Hermodts plass 2,5 km
Byfellavegen (Tisjøen) - Hermodts plass Hermodts plass Byfellavegen [Tisjøen] 1,1 km