Sørover fra Asker

41,2 km

Område:

Vestmarka

Asker er et av de viktigste knutepunktene for kollektivtrafikken i Vestregionen, og det går både buss og tog til Asker stasjon. Det er herfra denne rundturen går. Du kommer til å sykle på asfalt mesteparten av veien, og det blir en ferd gjennom kulturlandskap, boligområder og kystnære partier.

Fra stasjonen sykler du først på gangbroen over E18, og kommer da raskt inn på Røykenveien. Du sykler sørover mot Gjellumvannet på gang- og sykkelveien. Derfra er det kort vei frem til Heggedal togstasjon.

Nå sykler du langs jernbanelinjen et stykke, men ikke helt frem til neste stasjon (Hallenskog). Du er nå innpå et fint kulturlandskap, men så skal du svinge opp til høyre gjennom et villaområde. Snart er du inne på en liten sti, der sykkelen trilles et lite stykke, men rett etterpå kan du igjen sette deg på sykkelsetet og tråkke av sted på en gressbevokst kjerrevei mot neste boligfelt. Jernbanelinjen krysses, og snart er du fremme ved nok en togstasjon, Røyken.

Fra Røyken fortsetter du sørøstover til Sundby. Dette er en strekning på drøyt syv kilometer, og den går i sin helhet på asfalt. Det er gang- og sykkelsti på en del av traseen, som går gjennom et frodig kulturlandskap, men også gjennom skog når du nærmer deg Sundbykrysset. Nå har du syklet drøyt to mil.

Ferden går videre østover mot Oslofjorden, og rett før Båtstø legger du kursen nordover ved å sykle mot venstre på hovedveien. Litt opp og ned er det mot Ramton Camping, hvor det er fine bademuligheter. Et opplagt valg for et sted å raste!

Du sykler videre nordover mot Nærsnes, der det også er fint å bade. Fortsett nordover mot Slemmestad, og pass på at du følger godt med på biltrafikken, siden det kan være litt uoversiktlig på enkelte parter av denne veistrekningen. Fra Nærsnes er det først en ganske drøy motbakke, men det går nedover igjen mot Slemmestad. Også ved Slemmestad er det suverene muligheter for et saltvannsbad, men da må du ta en liten avstikker på 700 meter østover til vannkanten.

Det blir fortsatt sykling nordover langs fjorden på Slemmestadveien. Du kommer helt ned til vannkanten ved idylliske Vollen, og det er lettsyklet forbi der og frem til Vettre. Her svinger du til venstre, inn på Langenga. Det er bare tre kilometer herfra til Asker stasjon, men det blir først en drøy motbakke du må opp. Også her er det et nydelig kulturlandskap du sykler forbi, før det blir mer og mer villabebyggelse før du er fremme i Asker sentrum, der du startet turen.

God tur!

Se ruter turen består av

Navn Fra Til Lengde
Asker - Heggedal Asker Heggedal 7,3 km