Variert runde i Skedsmo

Romeriksåsene - Nannestad

Gradering:

Lett

Denne turen byr på ganske stor variasjon. Fra et bymessige strøk sykler du gjennom småhusbebyggelse og åkerlandskap, på gang- og sykkelvei langs, over og under større veier, gjennom skogholt og langs et våtmarksområde.

Fra Lillestrøm sykler du nordover forbi Kjeller flyplass og videre forbi villaer og gårder opp mot Skedsmo kirke. Du kommer etter hvert til Skedsmokorset, men er avskjermet fra trafikken. Herfra sykler du - fortsatt på asfalt - vestover, ned til møtet med Tæruddalen og videre frem til Ringnes.

Fra Ringnes går det skogsvbilvei inn mot Ringdalshytta, men dit skal ikke du, for du skal snu her og sykle i retning Skedsmokorset igjen. Når du møter Gamle Trondheimsvei, skal du svinge skarpt til høyre. Etter det får du en ganske lett reise på asfalt - og litt grusvei - ned til Hvam.

Du er nå nede ved Nitelva, og sykler så mot Skjetten. Herfra og frem til Lillestrøm er terrenget flatt og frodig langs elvebredden, som du sykler helt inntil mange steder. Det er flere fine rasteplasser på denne strekningen.