Nøklevann rundt

Foto: Eivind Molde / Skiforeningen, 14.08.2004

8 km

Østmarka

Nøklevann, Ulsrudvannet, Korketrekkeren, Sarabråten, Rustadsaga, behagelig terreng, fine badesteder. Dette er en kort, lett og dermed også barnevennlig tur i et populært turområde i Østmarka. Her er det bare å komme seg på sykkelen!

Turen starter og slutter ved den store parkeringsplassen nedenfor Østmarksetra. Kursen legges østover, og bare etter noen titalls meter byr de første bademulighetene seg fram. Flere steder langs Ulsrudvannet er det fint å slå seg ned for å nyte sol og vann.

Joda, noen bakker er det, også på denne turen, og den første kommer du til rett etter Ulsrudvannet. Men ingen er av det lange og seige slaget. Det er Sarabråtveien du sykler på nå - en vei som ble anlagt i 1856 av konsul Thomas Heftye, som drev Sarabråten. Samme mann står bak den spesielle veikonstruksjonen Korketrekkeren, som går i flere slyng ned mot Nøklevann. Det er ikke mange steder i Marka du sykler på en vei som dette.

Via nordenden av Nøklevann kommer du fram til Sarabråten, som regnes for å være Oslos første utfartssted i Marka. Ta gjerne en tur bort til de gamle murene som fortsatt er ganske intakt. Turen går sørover langs østsiden av vannet. Ved Bremsrud og ikke minst Kattisa er det fint å bade og raste.

Vel framme på Rustadsaga befinner du deg ved utløpet av Nøklevann. Her er det mat og drikke å få kjøpt. Ta gjerne en tur opp til demningen også. Her er det fint å slå seg ned og nyte utsikten over vannet. En bitte liten sandstrand kan være attraktiv for dem som har lyst å vasse litt i vannet, og hilse på endene som også finner seg godt til rette her. Dette er for øvrig også basen til Nøklevann ro- og padleklubb.

Nå går turen nordover igjen. Nederst i bakken nedenfor Rustadsaga krysser du elva, og så venter en ikke altfor lang oppoverbakke, før du kan sykle i lett terreng via Haraløkka og tilbake til utgangspunktet for denne turen, ved Østmarksetra.

Se ruter turen består av

Navn Fra Til Lengde
Østmarksetra - Sleppa Østmarksetra Sleppa 2,5 km