Til topps fra Ekerud

6,2 km

Område:

Østmarka

Det ligger en hvit "golfball" på toppen - et landemerke som er godt synlig fra store deler av Oslo. Dit opp skal vi, til radarstasjonen på Haukåsen.

Puttåsen og Haukåsen er de høyeste toppene i den vestlige delen av Østmarka. Haukåsen rager 357 meter over havet, Puttåsen er seks meter høyere. Målet vårt er vel seks kilometer unna når vi starter fra utfartsparkeringen på Ekerud.

Vi sykler gjennom frodig kulturlandskap i Bjørndalen og "klatrer" over åsen til Nord-Elvåga. Vi har en rekke fine badeplasser å velge mellom mens vi sykler i lett terreng mot Mariholtet. Her er det servering for turfolket.

Nå starter den virkelige "klatringen". Vi har 2,3 kilometer framfor oss, og skal opp 161 høydemeter. Og så ser vi den - først gjennom trærne og så tett på - den kjente radarstasjonen som hjelper flyene med å finne riktig kurs. Går vi helt inntil, kan vi se at radaren roterer inne i kuppelen (radomen), som har til oppgave å beskytte den mot vær og vind.

God tur!

Se ruter turen består av

Navn Fra Til Lengde
Ekerud - Mariholtet Ekerud Mariholtet 3,9 km