I Stakans spor

Område: Østmarka
Lengde: 28.4 km
Gradering: Medium

Det er få som kjenner Østmarka like godt som Stakan. Kjell ”Stakan” Staxrud har kjørt løyper for Skiforeningen i en årrekke, og står i spissen for en dugnadsgjeng – foreningen ØX – som legger ned en stor innsats for å holde stier og løyper i Østmarka i orden.

Når vi nå skal følge i Stakans spor, ligger det i kortene at vi ikke skal bevege oss i de aller mest trafikkerte hovedløypene. Vi skal derimot inn i deler av Østmarka der det kan gå lang tid mellom hver gang man treffer et menneske i løypa.

Vi starter dog med et unntak. Strekningen fra Ellingsrud til Mariholtet er blant de mest populære i denne delen av Oslomarka. Men etter ca fem kilometer – der vi også har fått muligheten til å innta mat og drikke – tar vi fatt på selve Stakanløypa. Vi skal altså ikke sørover isen på Nord-Elvåga, men ta oss fram på østsiden av vannet.

Gråbeinmosan, Dammyr, Svarvestolbrenna, Skråbakkhullet, Stokkholtmyra – kanskje du ikke har vært på disse stedene før? Eller gått under Mortvassåsen eller i Løkebrudalen? Hva med Grisebingen og Flømyra? – Sporene i Stakanløypa viser vei gjennom et spennende og variert landskap i Østmarkas indre.

Etter hvert kommer vi ned Paradisdalen og inn i mer beferdede trakter ved Skjebreia. Nå skal vi opp bakkene til Vangen, der Skiforeningens storstue tilbyr mat og drikke til turfolket. Men vi har fortsatt mer enn åtte kilometer igjen av vår tur i Stakans spor. Ferden går ut på Mosjøen, videre mot sør – over Rausjø, til Forfoten, og så sørvestover til turens mål, Durud.

Dermed er vi ute ved Østmarkas yttergrense igjen – temmelig langt fra Ellingsrud. Og har denne turen gitt mersmak, så husk at det fins mange løyper på kryss og tvers over hele Østmarka – både de brede, maskinpreparerte, de smale som skuteren har kjørt opp, og de små, konglete som aldri kjøres. Felles for dem alle er – ganske sikkert – at Stakan har vært der før deg!

God tur!

Slik reiser du til og fra Ellingsrud

Nr Navn Fra Til Prepp Lengde i km
422 Lysløypa Ellingsrud - Mariholtet Ellingsrud Mariholtet 12.03.2017 4.1