Ringkollstua

Vinter ved Ringkollstua

Foto: Erik Unneberg, 03.12.2008

Om Ringkollstua

Ringkollstua har lang tradisjon som serveringssted og skistue, men har vært i gjennom mange driftsformer de siste årene. Fossen friluft tok over driften våren 2014.

På ski er avstanden til Ringkollen (ca. - nøyaktig avstand varierer noe avhengig av hvor det er kjørt opp løyper):

- fra Sørkedalen og Lommedalen
29 km

- fra Damtjern
6 km

- fra Løvlia
11 km

- fra Tverrsjøstallen
11 km

- fra Mylla dam
20 km

- fra Frognerseteren
35 km

Ringskollstua er omgitt av fantastiske skimuligheter. Det er skiløyper for alle nivåer her, og det prepareres løyper straks det er behov. Det er lysløype, fire hoppbakker og dessuten en liten slalåmbakke.
Bil: Innkjøring fra riksvei 241 mellom Norderhov (E16) og Jevnaker. Følg skilt fra Klækken hotell. Det er bomvei (en kan også betale med mynter eller kredittkort) Buss: Skiforeningens ski- og sykkelbusser eller Hønefossbussen til Hønefoss og drosje til Ringkollstua, gunstig tilbud på maxi-taxi. Telefon til Hønefoss Taxi er 32 12 19 00).

En tar av fra den store parkeringsplassen ved Ringkollen kapell og fortsetter opp 500 meter til parkeringsplass i rundkjøring foran stua.