Vandrås - Borgerud - Vesterby [Stamløypa]

Prepareres av: Moss skiklubb
Sist preparert: 22.12.2014

Oversiktskart

Vandrås er utgangspunktet for denne løypa. Hit kommer det løyper fra bl.a. Ødemørk (løype 865 - Stamløypa) og Sonsveien (løype 862). Fra nedre Vandrås følger du løypa gjennom skogen og over jordene til Borgerud. Så krysser du riksvei 220 mellom Kaabbel og Såner kirke, som også her markerer grensen mellom kommunene Våler og Vestby og fylkene Østfold og Akershus.

Løypa videre går i bro over Borgerudbekken til Haglerød, som er den sydligste av gårdene i Hobøl kommune. Øst for Haglerød ligger husmannsplassen Sandli, hvor en motstandsmann fra Oslo på flukt fra tyskerne under krigen søkte tilflukt sammen med sin familie. De ble faktisk boende der helt til 1954.

Der Stamløypa tar av opp i skogen, er “Politimesterbakken”. Den har fått sitt navn etter tidligere politimester Ragnar Blekeli, som var et ihuga medlem av fjernløypekomiteen i Moss Skiklubb. Under en skitur gjorde han et svalestup i denne nedkjøringen, og brakk kravebenet. Han avslo enhver form for hjelp, og kjørte selv bil til sykehuset i Moss for behandling.

Mellom Haglerød og Vesterby passeres småbruket Bekkhusmyr. Det er merket sommersti herfra til Middagsåsen. Like før du kommer til endepunktet ved Vesterby passerer du Vestre Bråte, som er bygdetun for Hobøl.

Løypa er en del av den sammenhengende Stamløypa som går gjennom Mossemarka og Follomarka. Neste etappe er løype 864, som går til Garder.

Tilknyttede løyper og turer

Nr Navn Fra Til Lengde i km