Føremelding fra Skiforeningen 23.11.2017

Turkart med løyper og preppestatus på mobil - last ned Skiforeningens app iMarka

Snøen kom, men det gjorde også varmen og regnet

22.11.2017 18:14: Sporsetting fra Brovoll til Bukkelia

Sporsetting fra Brovoll til Bukkelia på kvelden før regnet og mildværet kom.

Foto: Jarle Jensen

Generelt om forholdene i Marka i dag
Oppdatert 23.11.2017 12:50

Det er til morgenen regn og sønnavind og temperaturer mellom 2 og 7 grader. I løpet av gårsdagen kom det 15 til 20 cm snø de fleste steder i Marka, men etter at det slo om til regn og plussgrader har mye av dette sunket sammen igjen i løpet av natten. Vi venter foreløpig med å forsøke preparering før regnet stopper og snøen har tørket opp. Enkelte steder, som fra Brovoll, er det mulig å gå på ski på enkelte skogsbilveier, men det er svært glatt.

Det er meldt om mer sønnavind og 5-8 varmegrader utover dagen, men regnet skal etter hvert gi seg. Til natten er det meldt litt minusgrader de fleste steder. Vi krysser fingrene for at ikke alt for mye snø har smeltet bort innen det. Se områdemeldingene og kartet for mer detaljer.

Skiforeningen har en tett og god dialog med grunneiere om å kunne anvende flere av skogsbilveiene som skiløype i vintersesongen. I perioden frem til jul har enkelte av grunneierne behov for veiene til uttransportering av tømmer og drift av eiendommene. I forbindelse med snøvær i perioden november og desember er vi i tett dialog med grunneierne som tar en fortløpende vurdering på hvilke veier som vil kunne anvendes som skiløyper når deres egen drift avsluttes. For mer informasjon om skimuligheter på veinettet følg med på føremeldingen i ditt område.

Vannene i Marka er nå svært farlige. Isen varierer mye på hvert enkelt vann. Det blir ikke bedre med den våte snøen oppå. Snø på isen vil dessuten isolere slik at isen ikke nødvendigvis blir tykkere selv om det blir kuldegrader. NB! Det er forbundet med stor risiko å forsøke å ferdes på isen!

Husk også at det finnes ikke sikker is, bare sikre skøytere med nødvendig sikkerhetsutstyr og opplæring. Se denne artikkelen fra turskøytegruppen som omhandler issikkerhet.

Nr Løypenavn Omr S T Lys Km
337 Ytre Enebakk - golfbanen Sør Preparert i går Klassisk 5.5