Nordkisa - Kopperudåsen - Dal

Romeriksåsene - Nannestad

Denne sykkelruta starter i sentrum av Nordkisa. Herfra sykler du nordover gjennom bebyggelsen, og tar til venstre etter en halv kilometer.

Du kommer da inn i Kopperudvegen, som du skal følge videre. Snart får du innkjøringen til Stensby stadion på venstre side. Straks begynner oppoverbakkene, for nå skal du forsere Kopperudåsen. Snur du deg tilbake, har du flott utsikt over store områder i Ullensaker og Nes.

Rundt 3,5 kilometer fra start når du høyeste punkt, som ligger vel 270 meter over havet. Du starter i rundt 200 meters høyde. Nå blir venter flott utsikt mot nord, mens du triller ned bakkene mot Hjelkerud. Veien skifter nå navn til Sætrevegen. I Vardevegen tar du til høyre, og via Aksel Bråtens veg kommer du fram til Dal stasjon.

Hovedbanen, Norges eldste jernbanestrekning, har sin endestasjon her på Dal. Dvs. - dagens siste tog fortsetter videre til Eidsvoll, der det står natten over. Hovedbanen mellom Oslo og Eidsvoll ble åpnet i 1854. Etter at den nye traseen til Gardermoen kom, går mesteparten av trafikken der.

Ved stasjonsbygningen står det et sykkelskilt, og fra dette krysset har du flere muligheter for ferden videre. Tar du til høyre her, kan turen fortsette mot nord i retning Råholt (rute 856) eller mot Eidsvoll i nordøst (rute 857). Holder du til venstre, og krysser jernbanesporet, kan du følge rute 858 i Sessvollvegen til Nordmokorset.

Velger du å følge Sætrevegen mot venstre i krysset som ligger en knapp kilometer før stasjonen, kan du komme sørover til Mogreina og Liekrysset i rute 861.
Med sykkel fra Dal

Foto: Eivind Molde / Skiforeningen, 08.07.2014

Liekrysset - Hauerseter - Nordkisa 5,4 km Offentlig vei Romeriksåsene - Nannestad