Kambo - Mosseporten

Mossemarka

Denne sykkelruta går sørover fra Kambo - i samme trasé som skiløypa - øst for E6. Den starter ved parkeringsplassen rett nord for jernbanestasjonen, i avkjøringen der veien går bort til Kulpestranda og ned til båthavna. Herfra sykler du sørover på Osloveien.

Litt etter stasjonen tar du av til venstre, opp Stubbeløkkveien. Etter ca. 150 meter dreier denne veien mot høyre, mens du har en grusvei rett framfor deg. Den sykler du inn på. Nå går det oppover, og etter en sving mot venstre og så mot høyre, er du framme ved E6. Du forserer den gjennom en undergang, og tar deretter skarpt til høyre. Du velger med andre ord den veien som ligger nærmest E6.

Nå er du inne i skiløypetraseen, og sykler sørover på god grusvei. På venstre side har du skogen og Mossemarka, på den andre siden har du motorveien. Veien går gjennom lett terreng. Etter å ha syklet sørover langs E6 i ca. 1,3 kilometer, blir veien smalere, men fortsatt har du grus under dekkene.

Etter en kort oppoverbakke, kommer du inn på en lysløypetrasé, og her tar du 90 grader til høyre. Det går litt mer oppover, før du snart kan trille ned en ganske bratt bakke. Nå befinner du deg ved Grindvoll, og tar til venstre, ut på veien. «Skogsdelen» av sykkelruta er nemlig slutt, og du sykler videre på Patterødveien. Nede til høyre ligger Patterødtjernet.

I neste veikryss tar du til høyre, og noen titalls meter senere ender vår rute. Nå er du ved Mosseporten kjøpesenter. Fortsetter du rett fram, kan du komme til Moss stasjon via Krapfoss bru i rute 792. Velger du turveien som går inn i skogen på venstre side, kan du sykle på Vansjøstien til Thorbjørnsrød (rute 810) eller du kan følge rute 793 til Vanembukken.

Tar du til venstre i krysset like før rutas slutt, er du straks ved Noreødegården, og kan fortsette rett inn i Mossemarka (rute 808 til Skihytta.) Nok en mulighet finnes mot slutten av denne sykkelruta: Du kan ta til høyre i bunnen av bakken ved Grindvoll, og begi deg mot Nesparken og byens sentrum i rute 811 (Vansjøstien).
Utsikt mot marinaen

Foto: Eivind Molde / Skiforeningen, 15.06.2014

Thorbjørnsrød - Mosseporten [Vansjøstien] 3,1 km Skogsbilvei/turvei Mossemarka
Kambo - Sonsveien 4,7 km Offentlig vei Mossemarka
Kambo - Ødemørk 3,3 km Offentlig vei Mossemarka
Mosseporten - Nesparken - Moss st. [Vansjøstien] 5,5 km Offentlig vei og skogsbilvei/turvei Mossemarka
Son - Kambo 5,4 km Offentlig vei, skogsbilvei/turvei og trillesti/løypetrasé Follomarka

Thorbjørnsrød - Mosseporten [Vansjøstien]

Kambo - Sonsveien

Kambo - Ødemørk

Mosseporten - Nesparken - Moss st. [Vansjøstien]

Son - Kambo

Follomarka

Offentlig vei, skogsbilvei/turvei og trillesti/løypetrasé