Eidsvoll verk - Vegamot - Ås skole

Eidsvoll - Nes

Denne sykkelruta starter på Eidsvoll verk. Fra krysset i sentrum, ca. 100 meter fra rundkjøringen, sykler vi i nordøstlig retning på Carsten Ankers veg.

Etter et par korte bakker, en ned og en opp, er vi framme i krysset ved Karlstua. Her går rute 693 mot venstre, og følger Carsten Ankers veg og Trondheimsvegen til Ås skole. Men vi holder til høyre her, og sykler videre på Fossumvegen.

Ved Vengerbakken tar vi til venstre, inn i Dønnumskia. Veien "dukker ned" i en elvedal, der Nessa krysses ved Nessfossen. Ellers er veien stort sett flat. Ferden fortsetter gjennom frodig kulturlandskap, der vi hele tiden har utsikt mot Mistberget, det kjente landemerket her i traktene. Det er liten trafikk på denne veien.

Ved Vegamot står det skilt som viser at vi sykler på Nasjonal sykkelrute nr. 7. Nå er vi inne på Eidsvollvegen. Rute 694 går til høyre mot Eidsvoll, mens vår rute fortsetter i retning venstre. Her er det gang- og sykkelvei fram til Ås skole, som ligger på Hammerstad. Langs Eidsvollvegen passerer vi bl.a. avkjøringen til Myrer stadion.

Vi sykler forbi skolebygningene og holder til venstre - og er dermed framme ved skiltet som viser hvor parkeringsplassen ligger. Her ender vår rute. Herfra kan vi fortsette mot Lensmannsvangen (rute 503) og Åsleia (rute 507) - eller vi kan sykle tilbake til stedet vi kom fra i den allerede nevnte rute 693 (Trondheimsvegen/Carsten Ankers veg). Litt før parkeringsplassen, nede i en dump der det er satt opp sykkelskilt, kan vi ta til høyre gjennom undergangen, og sykle nordover til Tømte i rute 800.
Mot Eidsvoll verk

Foto: Eivind Molde / Skiforeningen, 16.09.2012

Eidsvoll verk - Sundby 6,9 km Offentlig vei Eidsvoll - Nes
Ås skole - Tømte 5,3 km Offentlig vei Eidsvoll - Nes
Eidsvoll verk - Eidsvoll 7,5 km Offentlig vei Eidsvoll - Nes
Ås skole - Lensmannsvangen 5,7 km Offentlig vei og skogsbilvei/turvei Eidsvoll - Nes