Olterud - Vesterås

Totenåsen

Denne sykkelruta fører deg inn på Totenåsen - fra de øverste gårdene på Toten. Det blir en god del stinging i starten, men siste del av ruta går i småkupert og lett terreng. Du starter ca. 310 meter over havet og er oppe i 570 meters høyde før du avslutter rundt 510 moh.

Du starter i krysset ved Olterud, langs veien som heter Øverskreien. Hit kommer det sykkelruter fra bl.a. Skreia (rute 684) og Lena (rute 685). Det er bare å gire ned, og ta fatt på bakkene opp Nygårdseterlinna! På vei oppover får du - "tråkk for tråkk" - bedre og bedre utsikt over Toten-bygdene og Mjøsa. Det er virkelig et flott panorama!

Nygårdsætra er øverste gård, og her innkreves veiavgiften fra bilistene. Det er også kart og informasjon her. Grusveien overtar, og du sykler videre innover gjennom skogen. Et par hundre meter senere deler veien seg. Holder du til venstre her, kommer du opp til Oksbakken og videre mot Torsætra (rute 686). Du følger derimot veien mot høyre, og tar fatt på nye oppoverbakker.

Men etter hvert flater det ut, og du fortsetter forbi Korsbekken og Laupendsætra (du ser den ikke fra veien). Så kommer du fram til et veidele der du skal fortsette rett fram. Veien på venstre side er nok et alternativ dersom du skal til Torsætra (rute 675). Også Sisselrotkampen hyttefelt ligger på den strekningen.

Ned en bakke, og opp en bakke - og dermed er du framme i krysset ved Vesterås. Veien mot høyre fører ut av åsen og ned til Lena (rute 541), Tar du til venstre, kommer du forbi DNT-hytta på Vesterås, og kan fortsette nedover mot Jenssætra (rute 681). Der kan du igjen velge blant to veier videre, enten mot Hurdal eller Lønsjøen. Mulighetene er mange når du sykler på Totenåsen!
Ved Olterud

Foto: Eivind Molde / Skiforeningen, 01.09.2012

Lena - Vesterås 12 km Offentlig vei og skogsbilvei/turvei Totenåsen
Skreia - Olterud 4,7 km Offentlig vei Totenåsen
Olterud - Oksbakken - Torsætra 16,8 km Offentlig vei og skogsbilvei/turvei Totenåsen