Olterud - Oksbakken - Torsætra

Totenåsen

Denne sykkelruta fører deg inn på Totenåsen - fra de øverste gårdene på Toten. Ruta kan deles i tre - først en "klatreetappe" på rundt 5,5 kilometer, fra ca. 310 moh. til rundt 660 meters høyde. Så er det småkupert terreng i omtrent 6,5 kilometer, før det går nedover på slutten. Når du kommer "i mål", befinner du deg rundt 500 meter over havet.

Du starter i krysset ved Olterud, langs veien som heter Øverskreien. Hit kommer det sykkelruter fra bl.a. Skreia (rute 684) og Lena (rute 685). Det er bare å gire ned, og ta fatt på bakkene opp Nygårdseterlinna! På vei oppover får du - "tråkk for tråkk" - bedre og bedre utsikt over Toten-bygdene og Mjøsa. Det er virkelig et flott panorama!

Nygårdsætra er øverste gård, og her innkreves veiavgiften fra bilistene. Det er også kart og informasjon her. Grusveien overtar, og du sykler videre innover gjennom skogen. Et par hundre meter senere deler veien seg. Holder du til høyre her, kommer du til Vesterås (rute 687).

Men du skal inn mot venstre, og fortsetter "klatringen". Selv om du nå er inne i skogen, har du flere steder utsikt tilbake mot kulturlandskapet du nylig forlot. Ved Oksbakken flater veien ut, ja det går til og med litt nedover når parkeringsplassen er passert. Så nå kan du endelig puste ut! Skal du sykle inn på Totenåsen fra nord, er dette den veien som ligger høyest. Oksbakken er for øvrig et sentralt utgangspunkt for turer både på ski og til fots.

To Hutjern passeres - her er det flere hytter. Oppe til venstre ligger Tjuvåskampen (812 moh.). Totenåsstien går opp dit fra Langsætra. Vel 9 kilometer fra start kommer du til et veikryss der du skal holde til venstre. Veien på høyre side er nok et alternativ dersom du skal til Vesterås (rute 675). Også Sisselrotkampen hyttefelt ligger på den strekningen.

På bakketoppen etter dette krysset får du flott utsikt over store områder. Så går det nedover, men vær OBS her - for et stykke nede i bakken går vår rute 90 grader til venstre, forbi en bom. Du kan se Anfinnsætra oppe i lia, og etter en kilometers oppoverbakke, er du ganske nøyaktig i samme høyde som ved Oksbakken. Også her er det flott utsikt.

Du befinner deg nå rett sør for Torsæterkampen (841 moh.), den høyeste toppen på Totenåsen. Og herfra er det bare å trille nedover i lange, fine bakker - du får Garsjøen på høyre side, fortsetter et stykke til, og passerer en bom. Her er det satt opp løypeskilt og -kart, for dette er et populært utgangspunkt for turer også om vinteren. Nå er det bare et lite stykke til å sykle, så er du nede ved Torsætra.

Dette er et koselig sted hvor det er mat og drikke å få kjøpt hele året. Det går veier i flere retninger herfra. Hersjøvegen går videre sørover åsen, til Hersjøen og Steinsjøen (rute 573), med forbindelse videre mot Feiring og Hurdal. Til Hurdal kan du også komme på Garsjøvegen, som går i en mer vestlig trasé - rute 689 til Rognlia.

Rute 688 går ned til Skreia, mens rute 842 er en alternativ rute tilbake til stedet der du startet. Den går via Skjeppsjøen.