Rognlivegskillet - Høversjøen - Jenssætra

Hurdal - Feiring

Dette er en sykkelrute som knytter sammen Hurdal og Totenåsen. Utgangspunktet er Rognlivegskillet sør for Rognlia, langs Rognlivegen. Hit kan du bl.a. komme fra Haugbrua, lenger nede i Hurdal (rute 698), og Torsætra (rute 689).

Vi kan dele inn denne ruta i tre. Første del går opp til Høversjøen, deretter sykler man innover langs vannet, før det til slutt blir stigning igjen fram til rutas slutt. Utgangspunktet ligger rundt 290 meter over havet - og ruta ender i nærmere 440 meters høyde.

Fra krysset sykler du innover på Høversjøvegen, og det er for det meste jevn stigning helt til du er framme ved Høversjøen, som ligger 346 meter over havet. På vei oppover passerer du Rognlisaga. Her anbefaler vi å stige av sykkelen for å se litt nærmere på dette fine kulturminnet, som er en viktig del av Hurdals historie. Saga ligger ved fossen i Dalsberga, og det første sagbruket her ble bygd av Carsten Anker på 1790-tallet. Et informasjonsskilt forteller den spennende historien om saga ved Høverelva.

Kommunegrensa går ved sørenden av Høversjøen, og på en informasjonstavle ønskes du velkommen til Totenåsen, dette flotte turområdet i Østre Toten kommune. Bilistene må betale bompenger her. Dette er et av svært få steder hvor du ser vannet fra veien. På grunn av skog ser du vannet bare sporadisk. Og det er kun ett sted til hvor veien går helt inntil vannet, så du får nyte utsikten her...

Du sykler nå videre på Vesteråsvegen. Det er fortsatt en kneik som skal forseres før du så fortsetter i nedoverbakke og tilnærmet flatt terreng innover langs Høversjøen. Oppe til venstre har du den mektige Høverdalskampen (708 moh.).

De siste 3 kilometerne er det stigning igjen. Med Jenssæterelva på venstre side sykler du innover gjennom dalføret, og mot slutten av denne strekningen passerer du Jenssætra. Rundt 250 meter senere er du "i mål" - i krysset ved brua.

Vil du videre nordover gjennom dalen, fortsetter du rett fram i rute 681 til Vesterås. Derfra er det flere muligheter - både til å krysse Totenåsen mot nord, eller å sykle østover på åsen. Tar du til venstre her (rute 680 til Lønsjøen), må du belage deg på en solid "klatretur" opp til nærmere 670 meters høyde. "Belønningen" er spektakulær utsikt, og flere muligheter til å fortsette turen - enten mot Toten eller tilbake til Hurdal.