Jenssætra - Lønsjøen

Totenåsen

Man tenker gjerne på Totenåsen som et område med runde, myke åser. Slik er det også - men ikke bare det. Denne sykkelruta skiller seg ut fra de aller fleste her i traktene. Du skal opp ei li der veien har en høydeforskjell på ganske nøyaktig 245 høydemeter. Fra du krysser Vårsjøbekken og til du er helt oppe er det ca. 3,9 kilometer. Så her er det bare å stålsette seg…

Vi kan nevne at disse bakkene ble brukt av Bjørn Dæhlie da han trente fram mot OL på Lillehammer i 1994 (var en del av sykkelrunden hans fra Hurdal til Jenssætra, over Bergsjøen til Svartungen og ned til Skrukkelisjøen).

Utgangspunktet er krysset nord for Jenssætra, langs Åsvegen. Hit kommer det ruter fra Vesterås (rute 681) og langs Høversjøen fra Rognlia (rute 682). Fra krysset skal du sørvestover. Like etter start går det en vei mot høyre. Den ser du bort fra, krysser bekken, og tar fatt på bakkene.

Like før du er oppe, anbefaler vi at du setter sykkelen fra deg og tar en liten avstikker opp på en topp på venstre side. Herfra, rett nord for Høverdalskampen (708 moh.), har du strålende utsikt ned i dalen og nordover mot de høyeste delene av åsen, som ligger over 800 meter over havet. På østsiden av dalen ser du Jenssæterhøgda (642 moh.).

Bare et lite stykke gjenstår, og du er dermed oppe i nærmere 670 meters høyde. Og nå har du plutselig fått panoramautsikt mot vest. Du ser skikkelig langt av gårde - og rett nedenfor deg har du Bergsjøen. Resten av ruta er det stort sett flatt eller nedoverbakke.

Etter at du har syklet nedover et stykke - knappe 6 kilometer fra start - deler veien seg. Her skal du ta til høyre. Igjen har du flott utsikt mot Bergsjøen. Du nærmer deg vannet, og på vei ned bakkene passerer du en bom. Snart befinner du deg ved Bergsjøens bredd. Helt vest i vannet er det en god del hytter.

Et annet vann er "like om hjørnet". Lønsjøen er navnet, og tett inntil vannet er det bygd en platting der det er satt opp benker og bord. -Et utmerket sted for rast og/eller fiske. En drøy kilometer senere er du framme i krysset på vestsiden av vannet. Her går det vei til venstre mot Store Svartungen, Vesle Svartungen og Bjørtjenn (rute 679). Tar du til høyre, er du på vei mot Homla sag og Lund (rute 678).
Retningsvisere ved Lønsjøen

Foto: Eivind Molde / Skiforeningen, 11.08.2012

Lund - Lønsjøen 10,1 km Offentlig vei og skogsbilvei/turvei Totenåsen
Rognlivegskillet - Høversjøen - Jenssætra 11,7 km Offentlig vei og skogsbilvei/turvei Hurdal - Feiring
Jenssætra - Vesterås 3 km Skogsbilvei/turvei Totenåsen
Bjørtjenn (Vesle Svartungen) - Lønsjøen 7,5 km Skogsbilvei/turvei Hurdal - Feiring